Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Maa- ja kotitalousnaiset antavat vinkkejä lapsiperheiden arkiruokailuun Syö hyvää -tapahtumissa

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Julkaistu: 16.09.2014 klo 13:12
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Maa- ja kotitalousnaiset kertovat uusista ravitsemussuosituksista Kuluttajaliiton Syö hyvää -hankkeen kumppaneina. Tänä syksynä neuvonnan kohderyhmänä ovat lapsiperheet. Järjestön ruoka-asiantuntijat antavat käytännönläheisiä vinkkejä hyvästä ruuasta ja ravitsemuksesta lapsiperheille suunnatuissa tilaisuuksissa ympäri Suomen.

Syö hyvää -tapahtumissa Maa- ja kotitalousnaisten ruoka-asiantuntija auttaa etsimään keinoja terveelliseen mutta vaivattomaan arkiruokailuun. Tilaisuuksissa painotetaan erityisesti yhdessä syömisen merkitystä, kasvisten, hedelmien ja marjojen syömisen lisäämistä ja sokeripitoisten tuotteiden käytön vähentämistä.

- Tapahtumissa korostetaan sitä, että viisas syöminen ei ole milligrammojen laskemista, vaan jokaisen päivän pieniä tekoja. Terveellisen ruokavalion voi myös koota monilla eri tavoin – jokaiselle löytyy tapa syödä hyvin, painottaa kehityspäällikkö Katja Pethman Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta.

Tapahtumaan sisältyy lyhyt alustus sekä havaintopisteitä, joihin voi kukin käydä tutustumassa omassa tahdissaan. Lapset ja aikuiset pääsevät haastamaan aistinsa rastilla, jossa innostetaan tutustumaan ruokaan myös haistellen ja ulkomuotoa tutkien. Kaikki tapahtumiin osallistuneet saavat mukaansa Syö hyvää -esitteen ja lapsiperheelle tarkoitetun Syö hyvää -vinkkivihkosen.

Hyvää ruokaa aistien ja havainnoiden

Vuolenkoskella järjestettiin Syö hyvää -tapahtuma 8.9. Etelä-Suomen maa- ja kotitalousnaisten ruoka-asiantuntija Hannele Vetelin mukaan tapahtuma koettiin hyödylliseksi, ja sekä aikuiset että lapset viihtyivät.

- Lapset innostuivat toiminnallisista pisteistä, kuten tehtävästä, jossa mysteeripusseja tunnustelemalla piti arvata, mikä sisällä oleva kasvis on. Päivittäisiä kasvisannoksia havainnollistavat kipot saivat puolestaan monet aikuiset pohtimaan, tuleeko niitä syötyä riittävästi päivittäin, Veteli kuvailee.

Ruokien sisältämä sokerimäärä herätti paljon keskustelua myös Lasten maatalousnäyttely Mansikissa 13.9. Monissa lapsille suunnatuissa ruuissa, kuten maustetuissa jogurteissa ja viileissä, on yllättävän paljon sokeria.

- Välipalojen ja herkkujen sokerimäärä hämmästyttää. Esimerkiksi yhden täytekeksin sokerimäärä voi vastata neljää sokeripalaa ja jogurttipikarin kahdeksaa, kertoo ruoka-asiantuntija Satu Nokkonen Etelä-Suomen maa- ja kotitalousnaisista.

Syö hyvää on Kuluttajaliiton hanke, jota rahoittaa Raha-automaattiyhdistys. Hankkeessa on Kuluttajaliiton mukana 21 kumppania. Hankkeen tavoitteena on viestiä ravitsemussuosituksista niin, että moni löytäisi vastauksia omiin pohdintoihinsa ja ymmärtäisi terveellisen ruokavalion koostamisen perusedellytykset ja haasteet. Maa- ja kotitalousnaiset vievät viestiä suosituksista tänä vuonna lapsiperheille ja ensi vuonna myös ikääntyneille.

Lisätietoa Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta

Katja Pethman
kehityspäällikkö, ruoka, ravitsemus ja kotitalous
p. 040 575 0056, katja.pethman@maajakotitalousnaiset.fi