Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Luustoterveysilta Kokkolassa 24.9. klo 18

Luustoterveysilta Kokkolassa 24.9. klo 18

Julkaistu: 19.09.2014 klo 08:58
Julkaisija: Suomen Luustoliitto

Luustoterveys kansanterveyden haasteena - Suomen Luustoliitto Kokkolassa kansankunnan hiljaista haurastumista vastaan

Osteoporoosi eli luukato on korkeaan kolesteroliin, diabetekseen ja verenpainetautiin rinnastettava kansantauti. Kansainvälisen osteoporoosisäätiön mukaan 50 vuotta täyttäneistä naisista arviolta joka kolmannella (33 %:lla) ja miehistä yhdellä viidestä (20 %:lla) murtuu ranne, nikama tai lonkka osteoporoosin eli luun tiheyden pienenemisen takia.

– Jotta osteoporoosia voi ennaltaehkäistä tai jotta sitä voi hoitaa, on hyvä tietää perusasiat luustoterveydestä. Koskaan ei ole liian myöhäistä hoitaa luustoterveyttään, muistuttaa Luustoliiton luustoneuvoja Pauliina Tamminen. Hän luennoi keskiviikkona 24.9. järjestettävässä Luustoterveysillassa Hotel Kokkolassa klo 18 alkaen. Kyseessä on maksuton yleisöluento.

Osteoporoosi on kansantauti, joka aiheuttaa suomalaisille 36 000 murtumaa vuodessa. Etenkin ikääntyneillä osteoporoosi ja eri syistä johtuva kaatuilu ovat hyvin tavallisia murtumien syitä. Toisaalta jo yli 45-vuotiaiden naisten joka toisen murtuman taustalla saattaa olla osteoporoosi. Osteoporoosiin ja kaatuiluun liittyville murtumille on myös ominaista uusien murtumien ilmaantuminen, jos murtuman syitä ei selvitetä eikä niiden hoitoa aloiteta heti osana murtuman tutkimista ja hoitoa. Kolmanneksella murtumapotilaista uusintamurtuma tulee jo vuoden sisällä edellisestä murtumasta. Pahimmillaan yksittäisellä henkilöllä on voinut olla jopa kymmenen murtumaa, ennen kuin terveydenhuollossa on kiinnitetty huomiota murtumien taustatekijöihin. Usein nikama- ja rannemurtuma ennakoivat kohtalokasta lonkkamurtumaa, joka olisi todennäköisesti vältettävissä ajoissa aloitetulla osteoporoosin hoidolla.

Luustosta on hyvä pitää huolta iästä riippumatta

Luusto on elävää kudosta, joka uusiutuu läpi elämän. Luumassa saavuttaa huippunsa noin 20–30 vuoden ikään mennessä. Tämän jälkeen luun määrä pysyy lähes tasapainossa noin 50 ikävuoteen saakka. Ikääntyessä luun määrä alkaa vähentyä. Monipuolinen ruokavalio, joka turvaa riittävän kalsiumin ja proteiinin saannin, D-vitamiini sekä liikunta ovat välttämättömiä lujan luuston rakentumiselle niin pituuskasvun aikana kuin sen jälkeenkin. Samat asiat ovat tärkeitä myös osteoporoosin hoidossa.

Luustoterveysilta kokkolalaisille

Luustoliitto järjestää Luustoterveysillan yhteistyössä Kokkolanseudun Osteoporoosiyhdistys ry:n kanssa ke 24.9. klo 18 alkaen Best Western Hotel Kokkolassa, Kabinetti 3, katutaso (Rantakatu 14). Illan aikana luustoneuvoja käy läpi luustoterveyden ja osteoporoosin omahoidon perusteet. Iltaan ovat tervetulleita kaikki omasta terveydestään kiinnostuneet. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Koskaan ei ole liian myöhäistä hoitaa luustoterveyttään.

Luustoneuvoja Pauliina Tamminen on toimittajien tavattavissa Best Western Hotel Kokkolassa ennen yleisötilaisuutta.

Yhteystiedot: p. 050 371 4558 tai pauliina.tamminend@luustoliitto.fi.

Suomen Luustoliitto ry on valtakunnallinen kansanterveys-, potilas- ja liikuntajärjestö, joka yhdessä jäsenyhdistystensä kanssa edistää kansalaisten luustoterveyttä ja yleistä hyvinvointia. Luustoliiton tarkoituksena on lisätä tietoutta luustosta sekä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa vähentää osteoporoosin, kaatumisten ja luunmurtumien ilmaantuvuutta. Luustoliitto pyrkii turvaamaan luustokuntoutujille varhaisen tutkimuksen, hyvän hoidon ja toimivan kuntoutuksen.