Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Luontoa elämään.

Lapin AMK

Luontoa elämään.

Julkaistu: 24.02.2015 klo 08:10
Julkaisija: Lapin AMK

Lapin ammattikorkeakoulun vetämässä hankkeessa luodaan uusia yksilö- ja ryhmämuotoisia osallisuuden vahvistamisen ja kuntoutuksen malleja. Toiminnassa hyödynnetään luontoympäristöä, puutarhaa sekä maatilan ja eläinten hoitoa.

Luonto on monille lappilaisille luontainen toimintaympäristö ja luontosuhde tärkeä osa elämää.

Lapin ammattikorkeakoulu, Eduro-säätiö, Kemijärven kaupungin perhe- ja mielenterveysklinikka Lapponia sekä Sallan kunnan nuorisotoimi ovat aloittaneet vuosina 2015–2017 toteutettavan Luontoa elämään! -hankkeen. Tämä Toimintakykyä ja osallisuutta luontolähtöisillä menetelmillä ja palveluilla -hanke on jatkoa Lapin ammattikorkeakoulun aiemmille Green Care –hankkeille.

Hankkeessa kehitetään paikallisten tarpeiden mukaisia luontolähtöisiä toimintamalleja ja palveluja yhteistyössä luontoyrittäjien ja -toimijoiden kanssa.

Luontolähtöiset toiminnat on suunnattu alle 29-vuotiaille nuorille, jotka tarvitsevat valmennusta arkipäivän toiminnoista suoriutumiseen tai nuorille, jotka haluavat hyödyntää luonto-osaamistaan. Menetelmiä sovelletaan kuntoutuksen osana myös aikuisille, jotka tarvitsevat työttömyyden, päihteiden ongelmakäytön tai mielenterveysongelmien takia erityistä tukea toimintakykynsä vahvistamiseksi, syrjäytymisen torjumiseksi ja osallisuuden edistämiseksi.

Green Care –menetelmien soveltamista sosiaalisessa kuntoutuksessa kehitetään toimintatutkimuksellisella otteella. Hankkeen rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto, Kemijärven kaupunki, Sallan kunta, Eduro-säätiö ja Lapin ammattikorkeakoulu.

Marika Kunnari, 040 6308571
Arja Jääskeläinen, 040 7106834
Taimi Tolvanen, 040 5226648

etunimi.sukunimi@lapinamk.fi

Lapin ammattikorkeakoulu on Euroopan unionin pohjoisin ammattikorkeakoulu. Sijainti on meille mahdollisuus erikoistua: vahvuutemme on arktinen olosuhdeosaaminen. Hyödynnämme pohjoisen tarjoamia rajattomia mahdollisuuksia niin opetuksessa kuin TKI-toiminnassammekin. Toimipaikkamme sijaitsevat Kemissä, Rovaniemellä ja Torniossa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki