Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Lohtu – uusi yhteisöllinen mobiilisovellus itsemurhan tehneiden läheisille

Surunauha ry

Lohtu – uusi yhteisöllinen mobiilisovellus itsemurhan tehneiden läheisille

Julkaistu: 03.08.2016 klo 10:00
Julkaisija: Surunauha ry

Lohtu-mobiilisovellus tarjoaa vuorovaikutuksellista tukea itsemurhan tehneiden läheisille. Surunauha ry on kehittänyt vertaistukeen perustuvan sovelluksen yhdessä Tampereen ammattikorkeakoulun Tietojenkäsittelyn koulutusohjelman nuorten opiskelijoiden kanssa. Sovellus on ladattavissa ilmaiseksi sovelluskaupoista.

Itsemurhia tehdään Suomessa vuosittain lähes 800. Jokainen itsemurha jättää jälkeensä arviolta noin kymmenkertaisen määrän surevia läheisiä; puolisoita, ystäviä, vanhempia, lapsia, sisaruksia, sukulaisia sekä muita rakkaita ja tärkeitä ihmisiä. Selviytymisen ja jaksamisen kannalta on erittäin tärkeää, että traumaattisen tapahtuman kokeneet läheiset eivät jää yksin menetyksensä jälkeen.

Vertaistuki on koettu ammatillisen kriisiavun ohella tärkeäksi järkyttävän, elämää muuttavan tapahtuman jälkeen. Surunauha ry:n palautteissa on toivottu enemmän vertaistukea erityisesti nuorille. Itsemurha on kuitenkin yhä tabu, josta puhuminen saattaa olla häpeällistä ja jopa leimaavaa. Leimautumisen pelon ohessa nykyajalle ominainen kiireinen arki asettaa usein myös omat haasteensa kasvokkaisille tukitapaamisille läheisen itsemurhan jälkeen.

Surunauha ry on vastannut näihin haasteisiin kehittämällä uuden Lohtu-mobiilisovelluksen, joka tarjoaa yhteisöllistä tukea itsemurhan tehneiden läheisille suoraan älypuhelimessa tai tabletissa. Lohtu-sovelluksen tarkoituksena on tavoittaa läheisensä menettäneitä vaivattomasti, missä ja milloin tahansa, kun vertaistuki on tarpeen. Tilastokeskuksen vuoden 2015 selvityksen mukaan erityisesti nuoret sekä nuoret aikuiset käyttävätkin internetiä ja sen yhteisöpalveluja yhä enemmän juuri mobiilisti matkapuhelimilla tai tableteilla.

Jenna Immonen
projektityöntekijä, Lohtu-mobiilisovellusprojekti 2016
vertaistuki@surunauha.net

Surunauha ry

Surunauha ry on valtakunnallinen vertaistukijärjestö, jonka tavoitteena on tukea läheisen itsemurhan kokeneiden selviytymistä ja lisätä avoimuutta puhua itsemurhista. Järjestön vertaistukijat ovat koulutettuja vapaaehtoisia, jotka ovat itsekin menettäneet läheisensä itsemurhalle. Jäseniä yhdistyksessä on noin 700.

Surunauhan vertaistukitoiminta koostuu vertaistukiryhmistä useilla paikkakunnilla ympäri Suomea, valtakunnallisesta vertaistukiviikonloppukurssista, vertaistukipuhelimesta ja verkkoyhteisöstä. Lisäksi Surunauha järjestää tapahtumia ja seminaareja, pitää kokemuspuheenvuoroja ja kouluttaa vapaaehtoisia vertaistukijoita.

www.surunauha.net