Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Lastenreumaa sairastavat haluavat pysyviä hoitosuhteita

Suomen Reumaliitto ry

Lastenreumaa sairastavat haluavat pysyviä hoitosuhteita

Julkaistu: 28.02.2013 klo 15:33
Julkaisija: Suomen Reumaliitto ry

Lastenreumaa sairastavat lapset ja nuoret vanhempineen korostavat sairastuneiden nopeaa hoitoonpääsyä ja pysyvien hoitosuhteiden luomista.

Perheet  toivovat lastenreumatologeilta ja reumahoitajilta nykyistä enemmän aikaa potilaille. Tämä selviää Suomen Reumaliiton tekemästä kyselystä. Perheet toivovat myös lisää moniammatillisen tiimin tukea. Kuntoutuksesta lapset ja nuoret kokevat saavansa vertaistukea ja ohjausta kotihoitoonsa.

”Lastenreuman hoidossa ei ole tapahtunut valtakunnallisesti katsoen  romahdusta näiden vastausten perusteella. Aineistossa ei ilmennyt  sairaanhoitopiirien välillä eroja hoidon saatavuudessa tai laadussa.  Jokaisesta sairaanhoitopiiristä tuli sekä myönteisiä että kielteisiä arvioita. Ilahduttavan monella vastaajista, lähes 90 prosentilla, on pääsy reumahoitajan juttusille joko erikoissairaanhoidossa tai terveyskeskuksessa”, sanoo Suomen Reumaliiton toimitusjohtaja Mervi Ahlroth.

Reumaliitto kysyi kokemuksia alle 17-vuotiaiden lastenreuman hoidosta viime vuonna. Kyselyyn vastasi 183 lasta tai heidän vanhempansa. Vastauksia tuli kaikista 20 sairaanhoitopiiristä, määrällisesti eniten neljästä piiristä.

Vastaajien mukaan tiedot siirtyvät heikosti eri yksiköiden välillä.  Henkilökunnan vaihtuvuus lisäsi vielä ongelmaa. Perheet kaipasivat nykyistä tiiviimpiä ja pitkäaikaisempia hoitosuhteita saman henkilöstön kanssa sekä sitä, että henkilöstö toimisi aidosti tiiminä. Tällöin potilas ja vanhemmat voivat tuntea olonsa turvalliseksi ja luottavaiseksi.

Nuoren siirtyminen aikuispuolelle nuorisopoliklinikan kautta, transitiohoito, oli pääosin järjestämättä.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Mervi Ahlroth, puh. 050 374 2663

Teemme työtä reumasairaiden ja muiden tuki- ja liikuntaelinsairaiden asialla. Haluamme tarjota voimaa ja iloa jäsenyydestä ja tietoa kaikkien suomalaisten terveydeksi. Liitto on kansanterveys-, vammais- ja liikuntajärjestö. Liitto valvoo tule-sairaiden oikeuksia, tukee jäsenyhdistystensä työtä sekä vahvistaa sairastuneiden sosiaalista tukiverkkoa. Reumaliitto on perustettu vuonna 1947. Siihen kuuluu 161 jäsenyhdistystä ja niihin 45 000 jäsentä.