Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Kysytään nuorilta uusia ideoita ja näkökulmia – Justimusfilms kannustaa vaikuttamaan

Koordinaatti

Julkaistu: 13.10.2015 klo 12:30
Julkaisija: Koordinaatti

”Nuorilla ei ole välttämättä tietoa erilaisista tavoista vaikuttaa heille tärkeisiin asioihin. Tiedon lisäksi nuoret tarvitsevat taitoja mielipiteensä ilmaisemiseen ja perustelemiseen, jotta sen saa kuuluviin”, kertoo suunnittelija Merja-Maaria Oinas Koordinaatista. ”Nuortenideat.fi-palvelu mahdollistaa oman parannusehdotuksen esittämisen eri ilmaisutapoja hyödyntäen, kuten kuvina tai videona”, Oinas jatkaa.

Nuortenideat.fi on netissä toimiva vaikuttamispalvelu, jonka tavoitteena on tuoda nuoret lähemmäksi yhteistä päätöksentekoa ja innostaa heitä toimimaan aloitteellisina yhteiskunnan jäseninä. Nuoret voivat tehdä palvelussa omia ehdotuksiaan sekä kommentoida ja kannattaa muiden ideoita.

Demokratiaviikolla 12.–18.10. julkistetaan vaikuttamispalvelun keulakuva, joka on nuorten suosima sketsi- ja huumorirap-ryhmä Justimusfilms. He kannustavat omalta osaltaan nuoria osallistumaan ja vaikuttamaan asioihin, sekä kertovat nuorten mahdollisuuksista vaikuttaa.

Katso Justimusfilmsin videoblogista, miten he kannustavat nuoria hyödyntämään palvelua: https://youtu.be/DlA2SBjvj8Y.

Kun kysytään, niin myös kuunnellaan

Nuortenideat.fi-palvelua käyttävät organisaatiot voivat puolestaan tuoda nuorille pohdittavaksi erilaisia kehittämisen kohteita. Nuorten parissa toimijat voivat esittää palvelussa ideoita ja kysymyksiä, joihin toivovat nuorten mielipiteitä ja kannanottoja. Nuortenideat.fi-palvelulla voidaan tavoittaa ja osallistaa nuoria päätöksentekoon ajasta ja asuinpaikasta riippumatta.

Vaikuttamispalvelun voivat ottaa käyttöönsä esimerkiksi kunnat ja kuntien eri yksiköt, koulut ja oppilaitokset, järjestöt sekä nuorten vaikuttajaryhmät. Myös valtakunnalliset toimijat voivat hyödyntää palvelua.

Nuortenideat.fi on osa oikeusministeriön valtakunnallisia demokratiapalveluita verkossa: www.demokratia.fi. Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus Koordinaatti vastaa vaikuttamispalvelun koordinoinnista, tuesta käyttäjille sekä markkinoinnista.

Tutustu palveluun osoitteessa www.nuortenideat.fi

Lisätiedot:

Merja-Maaria Oinas
suunnittelija, Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus
p. 044 703 8303, merja-maaria.oinas(at)ouka.fi

Kaksikielisen Nuortenideat.fi-palvelun ovat yhdessä nuorten ja nuorisoalan toimijoiden kanssa kehittäneet oikeusministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus Koordinaatti. Se on osa oikeusministeriön demokratiapalvelujen kokonaisuutta verkossa (www.demokratia.fi).