Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Kuuluuko lihasäilyke jääkaappiin vai ruokakomeroon?

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Kuuluuko lihasäilyke jääkaappiin vai ruokakomeroon?

Julkaistu: 15.10.2013 klo 12:46
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Ruuan oikea säilyttäminen on tärkeä taito ruokahukan vähentämisessä, oppivat koululaiset Älä ruoki hukkaa – biojäte paastolle tapahtumissa. Taitoa tarvitaan, sillä kilokaupalla syömäkelpoista ruokaa päätyy roskikseen niin kodeissa kuin kouluissakin. Maa- ja kotitalousnaisten piiri- ja aluekeskusten järjestämät tapahtumat kiertävät alakouluissa ympäri Suomen.

Tapahtumassa käydään läpi ruuan turvallista säilyttämistä ja mietitään, mitä tähderuuasta voisi vielä taikoa. Samalla pohditaan, mistä esimerkiksi maito ja ruisleipä tulevat ja mitä kaikkea niiden tuottaminen vaatii. Tehtävät auttavat huomaamaan myös, että ruokahukan vähentäminen auttaa pitämään huolta ympäristöstä ja säästämään rahaa. Kun lapset oppivat, taitoja siirtyy myös koko perheelle.

Välipala-ainekset pois pöydältä

”Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen mukaan ruokaa päätyy kodeissa roskiin 23 kiloa vuodessa henkilöä kohden. Samalla tuhlataan suuret määrät rahaa”, toteaa projektipäällikkö Niina Rantakari Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksesta.

”Tapahtumissa lapset saavat itse laskea, kuinka paljon rahaa säästyy, kun muistaa vaikkapa nostaa välipala-ainekset takaisin jääkaappiin. Esimerkiksi yksi koululainen havaitsi, että välipala-ainesten jääminen pöydälle 30 kertaa maksaa saman verran, kuin hänen haluamansa RC-auto.” Jos ruuan oikea säilytyspaikka mietityttää, kannattaa kurkistaa pakkausmerkintöjä. Niistä selviää moni muukin hyödyllinen asia.

Kouluissa ja oppilaitoksissa tuotetusta ruuasta noin viidennes päätyy jätteeksi. Lautaselta roskiin päätyvän ruoan määrä on noin 5 % tuotetusta ruoasta.

Hukkaruuan vähentämiseen kannustetaan 3 500 koululaista

Älä ruoki hukkaa – Biojäte paastolle -tapahtumat ovat osa Maa- ja kotitalousnaisten vuonna 2013 toteuttamaa, valtakunnallista Lapsiperheiden ruokahävikin vähentäminen -hanketta, jota rahoittaa maa- ja metsätalousministeriön Laatuketju. Tavoitteena on nostaa ruoan ja ruoantekijöiden arvostusta sekä lisätä tietämystä elintarvikeketjusta ja kuluttajan roolista vastuullisen elintarvikeketjun osana.

Maa- ja kotitalousnaisten piiri- ja aluekeskukset järjestävät koululaisille ja kuluttajille tarkoitettuja tapahtumia ympäri Suomen.  Tapahtumilla pyritään tavoittamaan 3 500 koululaista ja 1 500 kuluttajaa.

Katja Pethman, kehityspäällikkö, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Oulu, Maija Ojalehto, p. 040 701 3686
-    17.10. Koivupuhdon koulu, Merijärvi
-    31.10. Saviselän koulu, Kärsämäki

Pirkanmaa, Outi Penttilä, p. puh. 040 7198 959 ja Kirsti Järvensivu, p. 040 821 8536
-    29.10. Puistokoulu, Liisanpuiston koulutalo, Tampere
-    30.10. Tampereen Kansanvälinen koulu
-    4.11. Pispalan koulu, Tampere

Pohjois-Savo, Sanna Louna, p. 0400 571 642
-    24.10. Repokankaan koulu, Varkaus
-    31.10. Vehmasmäen koulu, Kuopio
-    12.11. Pöljän koulu, Siilinjärvi

Uusimaa, Jenni Kunnaala, p. 020 747 2509
-    17.10. Vuorenmäen koulu, Artjärvi

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 55 000 jäsenen ja noin 70 asiantuntijan Maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.

Tämä vuosi on Maa- ja kotitalousnaisten juhlavuosi. Maa- ja kotitalousnaisten Keskus sekä monet piirikeskukset ja yhdistykset täyttävät 80 vuotta. Juhlavuoden tunnuslause on Maa- ja kotitalousnaiset - Aitojen asioiden puolesta. www.maajakotitalousnaiset.fi