Etusivu » Tiedotteet » Perhe » KORJATTU PÄIVÄMÄÄRÄ Lasten ja nuorten puhelimessa maratonpäivystys lapsen oikeuksien päivänä

Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Julkaistu: 18.11.2013 klo 14:06
Julkaisija: Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Lapsen oikeuksien päivänä keskiviikkona 20.11. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelin ja chat päivystävät poikkeuksellisesti kello 12–21. Lapset ja nuoret voivat ottaa yhteyttä nimettömästi ja luottamuksellisesti missä tahansa asiassa.

Lasten ja nuorten puhelimen ja netin yhteydenotoissa seksuaaliseen kehitykseen ja suuntautumiseen liittyvät aiheet puhututtavat päivittäin. Monelle nuorelle kynnys kertoa omista ei-heteroseksuaalisista kokemuksista, ajatuksista tai tunteista on yhä suuri.

Tänä vuonna maratonpäivystyksen teemana onkin kuinka kohdata seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat lapset.

– Lapsen oikeuksien päivänä on hyvä pysähtyä pohtimaan, miten aikuisina huomioimme nuoret, jotka ehkä pohtivat seksuaalista suuntautumistaan tai sukupuoli-identiteettiään. Miten toteutamme tältä osin lapsen oikeuksien yleissopimusta: oikeutta oman mielipiteen ja ajatusten ilmaisuun, tiedon saantiin sekä syrjimättömyyteen, kertoo Lasten ja nuorten puhelimen päivystysohjaaja Heidi Holappa.

Vaikka Lasten ja nuorten puhelimessa on erityinen teema, se ei tarkoita, etteivät lapset voisi soittaa tai chattailla mistä tahansa asiasta

Juttele luottamuksellisesti aikuisen kanssa, joka päivä ympäri vuoden

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin on valtakunnallinen auttava puhelin, jonne lapset ja nuoret voivat soittaa nimettömästi, luottamuksellisesti ja maksutta vuoden jokaisena päivänä. Lasten ja nuorten puhelin päivystää numerossa 116 111 arkisin kello 14–20 ja viikonloppuisin kello 17–20. Juhlapyhinä päivystetään kello 14–17. Puheluihin vastaa MLL:n kouluttama vapaaehtoinen päivystäjä.

MLL:n Nuortennetin kirjepalveluun lapsi tai nuori voi kirjoittaa luottamuksellisen kirjeen, johon päivystäjä vastaa viimeistään kahden viikon kuluessa. MLL tarjoaa nuorille mahdollisuuden myös kahdenkeskiseen chat-keskusteluun luotettavan aikuisen kanssa.  Kirjepalveluun ja chattiin pääsee osoitteesta www.mll.fi/nuortennetti.

Vuonna 2012 Lasten ja nuorten puhelimessa käytiin 29 543 keskustelua. Nuortennetin kirjepalvelussa vastattiin 1995 kirjeeseen, chat-keskusteluja käytiin 532.

Lasten ja nuorten puhelin sekä Nuortennetin kirjepalvelu ja chat saavat rahoitusta RAY:lta, useilta kunnilta, yrityksiltä sekä yksityisiltä lahjoittajilta.

• Heidi Holappa, Lasten ja nuorten puhelimen ja -netin päivystysohjaaja, p. 075 3245 515, heidi.holappa(at)mll.fi
  • Tatjana Pajamäki, auttavien puhelinten päällikkö, p. 075 3245 616, 050 562 4299, tatjana.pajamaki(at)mll.fi
  • Camilla Heikkilä, tiedottaja, p. 075 3245 580, 040 5802393, camilla.heikkila(at)mll.fi
  • MLL-blogi: Tilaa nuoren identiteettipohdinnoille

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin, vaikuttava, valtakunnallinen kansalaisjärjestö, joka toimii lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyväksi. Edistämme lasten perusturvallisuutta, hyvinvointia ja tervettä kehitystä - jokaisen lapsen oikeutta hyvään ja onnelliseen lapsuuteen. Keskusjärjestön lisäksi MLL:oon kuuluu 10 piirijärjestöä ja 565 paikallisyhdistystä, joissa on yli 93 000 jäsentä.