Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Kommentti Kela-tukien muutoksiin: Allergia- ja astmaliitto allergiaperheiden puolella

Allergia- ja Astmaliitto ry

Julkaistu: 21.12.2012 klo 09:44
Julkaisija: Allergia- ja Astmaliitto ry

Kela on tiukentanut allergiaperheiden tukia mm. ruoka-allergiaa sairastavien osalta. Allergia- ja astmaliitto painottaa vastustaneensa tukien tiukennoksia.

Kela tiedotti tiukentaneensa allergiaperheiden saamia tukia. Kelan mukaan ruoka-allergiaa sairastavat lapset voivat saada vammaistukea vain, jos heillä on vaikea maito- tai vilja-allergia.

Lievät, viiveellä tulevat allergiaoireet eivät oikeuta tukeen. Atooppista ihottumaa sairastavan lapsen osalta tuen saanti edellyttää, että atooppinen ihottuma on vaikeahoitoinen ja laaja-alainen, ja siihen tarvitaan säännöllisiä erikoishoitoja kuten vahvoja kortisonivoiteita, valohoitoa tai sairaalajaksoja.

Asiaa on uutisoitu  mediassa ja joidenkin tekstien mukaan Kela teki yhteistyötä Allergia- ja astmaliiton kanssa tiukentaessaan tukiehtoja.

Allergia- ja astmaliitto oli mukana asiaa pohtineessa asiantuntijaryhmässä, mutta liiton ehdoton linjaus oli, että allergiaperheiden tukia ei tiukenneta. Kela teki lopullisen päätöksen, joka oli siis liiton linjan vastainen.

Kelan tiedote

www.allergia.fi

Allergia- ja Astmaliitto ry jäsenyhdistyksineen on valtakunnallinen terveysjärjestö, jonka perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen.

- Parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua.
- Toimimme asiantuntevana allergia- ja astmatietouden jakajana.
- Toimimme aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kantaaottavana edunvalvojana.
- Kannustamme allergiaa ja astmaa sairastavia ja heidän läheisiään järjestäytymään.

Liitolla on jäsenyhdistyksiä kautta maan. Tervetuloa mukaan toimintaan!

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki