Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Kalastaja Karlssonin tarinat Sörkan salakuljettajista nyt kirjana

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Kalastaja Karlssonin tarinat Sörkan salakuljettajista nyt kirjana

Julkaistu: 09.08.2013 klo 13:37
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Eero Haapasen uutuusteos Sörkan rysäkeisarit - Kalastajia, ajureita ja salakuljettajia on tarina helsinkiläisen kalastajasuvun elämästä 1800-luvun lopusta 1960-luvulle.

Karlssonit olivat menestyneitä ammattikalastajia ja uhkarohkeita pirtun salakuljettajia Helsingin Vanhankaupunginlahdella. Värikkäät kuvaukset kohtaamisista virkavallan, erityisesti pirtupoliisi Erkki ”Ponkka” Laineen kanssa kertovat vauhdikkaista tilanteista, joihin salakuljettajat joutuivat. Vankilakin tuli veljeksille tutuksi.

Sörnäisten kaupunginosa nousi 1800-luvun lopussa suureksi maalta muuttaneiden sulatusuuniksi. Voimakas kasvu toi mukanaan myös lieveilmiöitä: köyhyyttä, ahtautta, rikollisuutta ja väkivaltaa. Kieltolain aikaan salakuljettaminen ja pimeän pirtun myyminen oli monelle elinkeino ja portti alamaailmaan, josta ei ollut paluuta. Kalastajien kautta piirtyy kuva laitakaupungin saarelaisista ja Toukolan ja Hermannin varjoisampien kujien asukkaista.

Karlssonien suvun uskomattomat kohtalot kertovat myös Itämerestä ja Helsingin seudun ulkosaariston asukkaista. Eero Haapasen arkistomateriaaleista ja kalastajasuvun jälkeläisen Erik Karlssonin haastatteluista kokoama teos on elämys, välttämätöntä lukemista jokaiselle Helsingin vaiheista, kieltolaista ja merestä kiinnostuneelle.

FM Eero Haapanen on kirjoittanut Helsingin luonnosta ja historiasta lukuisia tutkielmia. Haapanen työskentelee Viikin luontovalvojana ja on yksi Vanhankaupungin Kulttuuri-Ekologisen Klubin perustajista.

Eero Haapanen

Sörkan rysäkeisarit

Kalastajia, ajureita ja salakuljettajia

sidottu, 211 sivua, nelivärinen kuvaliite