Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Jul i Sinnet -insamlingen delar ut presentkort till 20 000 barnfamiljer

Mannerheims Barnskyddsförbund

Jul i Sinnet -insamlingen delar ut presentkort till 20 000 barnfamiljer

Pressmeddelande.
Publicerad: 15.11.2013 kl. 14:51
Utgivare: Mannerheims Barnskyddsförbund

Den traditionella Jul i Sinnet -insamlingen börjar igen fredagen 22.11.2013 och pågår fram till julafton. Med insamlingen vill Mannerheims Barnskyddsförbund och Finlands Röda Kors påminna om att fattigdom bland barnfamiljer är ett stort problem i Finland, och berör var tionde barn. Målet är att i år samla in 1 400 000 euro och dela ut 20 000 presentkort värda 70 euro till mindrebemedlade barnfamiljer i Finland. Med presentkortet kan familjen köpa livsmedel till julbordet.

I Finland finns det 120 000 barn som lever i mindrebemedlade familjer. Fattigdom har blivit vanligare bland barnfamiljer de senaste tjugo åren. Ensamförsörjande föräldrar, småbarnsfamiljer och familjer med många barn har svårt att få den ekonomiska biten att gå ihop. Mindrebemedlade familjer har det svårt att täcka även vanliga utgifter, vilket innebär att familjerna sparar på såväl hobbyer som klädesuppköp men även på matuppköpen.

Genom att delta i Jul i Sinnet -insamlingen kan både företag och privatpersoner sprida julglädje till behövande familjer. Med presentkortet kan familjerna köpa sådant till julbordet, som de annars inte hade råd med.

– Känslan att någon brydde sig om mig och min lilla dotter är minst lika viktig som det ekonomiska stödet. Jag kommer aldrig att glömma det. Efteråt har jag varje jul sett till att jag själv lägger en slant till insamlingen, berättar en ensamförsörjande mamma som ett år fick presentkortet.

Gåvokortet fungerar i flera olika butiker

Gåvokortet är en present och arrangörerna väljer ut familjerna enligt gemensamt överenskomna kriterier.  Exempel på kriterier är arbetslöshet, sjukdom, överskuldsatthet, låga inkomster eller någon annan kris.  Man kan inte ansöka om ett gåvokort.

Gåvokortet gäller enbart livsmedel. I år kan man handla mat i alla K-affärer, Lidl-affärer samt S-gruppens mataffärer.

Delta i insamlingen

Du kan delta i insamlingen genom att

• lägga in valfri summa på Jul i Sinnet –insamlingens konto FI17 1596 3000 2020 20.
  • ringa insamlingstelefonen 0600 16555. Samtalet kostar 10,01 e + lsa/msa.
  • skicka sms HJM15 till numret 16499. Sms:t kostar 10 e.

Insamlingen ordnas av Mannerheims Barnskyddsförbund och Finlands Röda Kors i samarbete med Yle:s morgon-tv, Yle Radio Suomi och Yle Radio Vega.  Insamlingen ordnas för 17 gången. Yle:s morgon-tv berättar om insamlingen dagligen i sin sändning fram till den 21 december. Insamlingsresultatet offentliggörs på julafton.

Ytterligare information: