Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Jalkinevalmistajat kampanjoivat kotimaisen kengän puolesta

Suomen Kenkä- ja Nahkateollisuus ry

Jalkinevalmistajat kampanjoivat kotimaisen kengän puolesta

Julkaistu: 13.11.2014 klo 07:15
Julkaisija: Suomen Kenkä- ja Nahkateollisuus ry

Valitse kotimaiset kengät – jätä hyvä jälki

Suomalaiset jalkinevalmistajat ovat käynnistäneet tiedotus- ja tunnettuuskampanjan, jonka teemana on ”Jätä hyvä jälki – valitse kotimaiset kengät”. Vuoden loppuun saakka jatkuva kampanja näkyy ja kuuluu radiokanavilla, internetissä sekä sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on lisätä kotimaisen työn arvostusta, työllisyyttä sekä kotimaisten kenkien tunnettuutta kuluttajien keskuudessa. Jokaisella kuluttajavalinnalla on vaikutusta työllisyyteen Suomessa.

Kotimainen kengänvalmistus on pitänyt pintansa. Vuonna 2013 Suomessa valmistettiin 2,6 miljoonaa paria jalkineita, joista yli puolet meni vientiin.

Kenkä- ja nahka-ala työllistää tällä hetkellä noin 1300 henkilöä. Alan kattojärjestö on Kenkä- ja Nahkateollisuus ry, johon kuuluu noin 30 yritystä.

Suomen keliolosuhteet asettavat jalkineiden laadulle kovat vaatimukset. Valmistuksessa käytettävien raaka-aineiden tulee sopia pohjoisiin olosuhteisiin. Tarvitaan käytännön kokemusta siitä, mitä suuret lämpötilanvaihtelut, sateet, talven liukkaat kelit, pakkaset ja suolatut tiet vaativat jalkineiltamme.

Suomalaisten jalkinevalmistajien etuna on kotimaisten erityisvaatimusten tuntemus.  Muun muassa Keski-Euroopassa tai Aasiassa valmistetuissa jalkineissa on pääsääntöisesti kapea lesti. Suomessa valmistetuissa jalkineissa käytetään paremmin suomalaiseen jalkaan sopivaa lestiä. Jalkaan sopivuus on tutkimustenkin mukaan kuluttajalle tärkeää kenkien valinnassa. Talvella lestin tilavuudessa joudutaan myös huomiomaan kylmyyden aiheuttamat vaatimukset.

Kotimaiset jalkinevalmistajat ovat lähellä asiakkaita. Tästä syystä kotimaiset valmistajat pystyvät ulkomaisia tuottajia selvästi paremmin huomioimaan käyttäjien kokemukset ja palautteet.

www.kotimaisillakengillä.fi

Suomen Kenkä- ja Nahkateollisuus ry