Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Hyväkin moppi tarvitsee huolenpitoa

Hyväkin moppi tarvitsee huolenpitoa

Julkaistu: 05.03.2014 klo 13:11
Julkaisija: Sinituote Oy

Moppi pysyy pitkään puhtaana ja raikkaana, kun sitä huoltaa oikein, mutta kuluva vaihtopää kannattaa uusia säännöllisesti.

Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan siivouksessa käytettävä moppi voi sisältää bakteereita, hometta ja hiivaa, jos sitä ei puhdisteta kunnolla jokaisen siivouskerran jälkeen.

Tutkimuksessa analysoitiin neljää moppia, joita oli käytetty neljässä eri kotitaloudessa neljän viikon ajan. Tulokset paljastivat, että mopeissa oli 95-279 miljoonaa mikrobia.

Mikrobit eivät sinällään voi aiheuttaa sairauksia, mutta jotkut niistä voivat pitkällä tähtäimellä aiheuttaa allergioita. Jos epätoivotut mikrobit pääsevät kotiin, leviävät ne helposti likaisen mopin mukana, kertoo tutkimuksen toteuttanut elintarvikehygienian professori Marie-Louise Danielsson-Tham Örebron yliopistosta.

Pelkkä huuhteleminen ei riitä mikrobien nitistämiseen, vaan moppi tulee pestä lämpimässä vedessä ja kuivattaa huolellisesti. Kaikki SINI-moppipäät (Parkettimoppi, Lankamoppi, Tehomoppi) voidaan pestä pesukoneessa 60 asteessa. Mopit kestävät kymmeniä pesukertoja.

Paraskaan siivousväline ei palvele ikuisesti, vaikka se näyttäisikin ulkoisesti hyvältä. Esimerkiksi mopin vaihtopää kannattaa uusia hygieniasyistä säännöllisesti. Vaihtoväli riippuu luonnollisesti käytönmäärästä ja siivottavan kohteen puhtaustasosta, mutta moppipää suositellaan vaihdettavaksi vähintään kerran vuodessa.

Mopin hoito-ohje

• Käytä mieluiten eri moppipäätä esimerkiksi keittiössä ja saniteettitiloissa, sillä bakteerit voivat siirtyä mopin mukana huoneesta toiseen.
  • Huuhtele tai vaihda moppi käytön aikana aina kun se likaantuu. Likainen moppi levittää likaa
    paikasta toiseen.
  • Huuhtele moppi huolellisesti käytön jälkeen ja kuivata se huolellisesti.
  • Pese moppipää säännöllisesti pesukoneessa 60 asteessa, mieluiten pesupussissa.
  • Uusi moppipää säännöllisesti.

Lisätiedot:

Tommi Pätynen
Verkkoviestinnän asiantuntija
Sinituote Oy
tommi.patynen@sinituote.fi

Suomalainen perheyritys Sinituote Oy on Pohjoismaiden johtava siivousvälineiden, vaatehuollon tuotteiden ja autonhoitotarvikkeiden valmistaja ja markkinoija. Sinituote panostaa voimakkaasti tuotekehitykseen ja tuo jatkuvasti markkinoille uusia välineitä kodin siivouksen, järjestyksen ja toimivuuden ylläpitoon. Yrityksen tavoitteena on tehdä suomalaisten kotien arjesta vähän helpompaa. Ympäristöystävälliset SINI-tuotteet ovat kestäviä ja pestäviä, ja ne on kehitetty suomalaisille sisustusmateriaaleille ja suomalaisille kodeille. Valtaosa yrityksen markkinoimista tuotteista on kotimaisia Avainlipputuotteita.