Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Hyvä Joulumieli jakaa 20 000 ruokalahjakorttia lapsiperheille

Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Hyvä Joulumieli jakaa 20 000 ruokalahjakorttia lapsiperheille

Julkaistu: 15.11.2013 klo 14:47
Julkaisija: Mannerheimin Lastensuojeluliitto

MLL:n ja SPR:n järjestämä perinteinen Hyvä Joulumieli -keräys käynnistyy perjantaina 22.11.2013 ja jatkuu jouluaattoon saakka. Keräys muistuttaa, että lapsiperheiden köyhyys Suomessa on ajankohtainen ongelma, joka koskee  joka kymmenettä lasta. Keräyksen tavoitteena on kerätä 1 400 000 euroa ja jakaa 70 euron arvoisia ruokalahjakortteja 20 000 vähävaraiselle lapsiperheelle.

Suomessa on 120 000 lasta, jotka elävät kaikkein pienituloisimpiin kuuluvissa kotitalouksissa. Lapsiperheiden köyhyys on viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana yleistynyt. Eniten toimeentulo-ongelmia on yksinhuoltajaperheillä, mutta myös pienten lasten perheiden ja monilapsisten perheiden taloudellinen tilanne on muita useammin heikko. Vähävaraisilla perheillä on vaikeuksia tavanomaisten menojen kattamisessa, mikä tarkoittaa, että perheissä tingitään paitsi vaate- ja harrastusmenoista, myös ruokatarvikkeista.

Osallistumalla Hyvä Joulumieli -keräykseen sekä yritykset että yksityishenkilöt voivat tuottaa jouluiloa avun tarpeessa oleville perheille.  Lahjakortin avulla lapsiperheet voivat hankkia joulupöytään sellaista, joka muuten jäisi hankkimatta.

– Yhtä tärkeää kuin itse rahallinen apu oli se lämmin tunne, että minusta ja pienestä tytöstäni välitettiin. En ikinä tule unohtamaan sitä. Jälkeenpäin olen joka joulu pitänyt huolen, että saan itse laitettua kolikon tähän itselleni tutuksi tulleeseen keräykseen,  kertoo lahjakortin saanut yksinhuoltajaäiti.

Lahjakortti kelpaa nyt monessa eri kaupassa

Lahjakortin saavat lapsiperheet valitaan järjestäjien yhdessä sopimien kriteerien pohjalta.  Perusteita ovat esimerkiksi yksinhuoltajuus, työttömyys, sairaus ja muista syistä johtuvat toimeentulovaikeudet. Lahjakortti on lahja, jolla halutaan ilahduttaa avun tarpeessa olevaa perhettä. Sitä ei voi hakea.

Lahjakortti on tarkoitettu yksinomaan ruokatarvikkeisiin. Tänä vuonna lahjakortilla voi ostaa ruokatarvikkeita kaikista K-ruokakaupoista, Lidl-myymälöistä sekä S-ryhmän ruokakaupoista.

Osallistu keräykseen

Keräykseen voi osallistua

• lahjoittamalla haluamansa summan Hyvä joulumieli -tilille: FI17 1596 3000 2020 20.
  • soittamalla keräysnumeroon 0600 16555. Puhelun hinta on 10,01 e + pvm/mpm.
  • lähettämällä tekstiviestin HJM15 numeroon 16499. Viestin hinta on 10 e.

Keräyksen järjestävät Mannerheimin Lastensuojeluliitto ja Suomen Punainen Risti yhteistyössä Ylen aamu-tv:n, Yle Radio Suomen ja Yle Radio Vegan kanssa. Keräys järjestetään jo 17. kerran. Ylen aamu-tv kertoo keräyksestä lähetyksissään päivittäin 21.12. asti. Keräystulos julkistetaan jouluaattona.