Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Flykting, evakuerad, människa – pop up-fotografiutställning på Nationalmuseet 15.12.2015 – 6.3.2016

Kansallismuseo

Pressmeddelande.
Publicerad: 14.12.2015 kl. 10:35
Utgivare: Kansallismuseo

På Museiverkets Bildsamlingars pop up-fotografiutställning om flyktingar finns bilder på flyktingar, evakuerade, invandrare och utvandrare: människor som under loppet av årtiondena kommit till Finland eller lämnat Finland. Bilderna är i huvudsak från 1920–1990-talen. De äldsta bilderna är från 1893 och de senaste från 2015.

Bilderna kommer från Museiverkets Bildsamlingar och det Journalistiska bildarkivet JOKA. De nyaste bilderna är tagna av Kaisa Rautaheimo, fotograf vid Helsingin Sanomat.

I de äldsta bilderna från 1893 visas utvandrare i färd att lämna Finland för Storbritannien, Kanada och USA med fartyget S/S Urania. De första kvotflyktingarna kom till Finland från Chile och Vietnam på 1970-talet.

Dagens flyktingkris har fotograferats av Kaisa Rautaheimo för Helsingin Sanomat. Bilderna berättar historien för de tiotusentals asylsökande som söker efter skydd och ett nytt liv i Finland idag.

Utställningen visas på Nationalmuseets bottenvåning den 15 december 2015 – den 6 mars 2016. Fotografiutställningen har fritt inträde.

Pressbilder:

Förhandsinformation om utställningen:
- utställningsamanuens Aino-Maija Kaila, tfn 0295 33 6362,
aino-maija.kaila@kansallismuseo.fi
- överintendent Ismo Malinen, Museiverkets Bildsamlingar, tfn 0295 33 6382, ismo.malinen@museovirasto.fi

Nationalmuseum, Mannerheimvägen 34, Helsingfors.
Museet öppet tis–sön 11–18. Museet stängt den 24 och 25 december 2015 och den 1 januari 2016.

Biljettkassa, tfn 0295 33 6901, tis-sön 11–18.

www.kansallismuseo.fi

facebook.com/Kansallismuseo

Bilagor

Nationalmuseet är Finlands historiska centralmuseum vars kärnuppgift är att dokumentera och distribuera det nationellt sett centrala kulturhistoriska kapitalet. Nationalmuseets museifamilj består av sju museer och två slott: Nationalmuseet, Fölisö friluftsmuseum, Ekudden, Hvitträsk, Villnäs slott, Kulturernas museum, Finlands sjöhistoriska museum, samt Tavastehus slott och Olofsborg.

Museiverket är en kulturarvsexpert som utvecklar sin bransch och fungerar som myndighet. Det bevarar, utökar, undersöker och presenterar det nationellt betydelsefulla kulturarvet, producerar information om kulturmiljön och föremål och gör den tillgänglig för allmänheten.