Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Ei lehmänkauppoja! Nuoret muuttaneet poliittista kulttuuria Guatemalassa

Taksvärkki ry

Ei lehmänkauppoja! Nuoret muuttaneet poliittista kulttuuria Guatemalassa

Julkaistu: 18.12.2015 klo 07:15
Julkaisija: Taksvärkki ry

Nuorisoverkostot ovat onnistuneet saamaan aloitteitaan läpi kuntatasolla Guatemalassa. Nuoret haluavat, että lasten ja nuorten oikeudet otetaan huomioon päätöksenteossa ja että poliittiset lehmänkaupat loppuvat. Taksvärkki ry:n monivuotinen kehitysyhteistyöhanke Guatemalassa on kesällä 2015 teetetyn ulkopuolisen arvioinnin mukaan onnistunut muuttamaan poliittista toimintaympäristöä.

Kansalaisjärjestö Taksvärkki ry:n vuonna 2013 alkanut hanke keskittyy nuorten ja lasten oikeuksiin Guatemalassa, jossa poliittinen korruptio on laajalle levinnyttä. Nuorison tarpeita ei oteta päätöksenteossa huomioon eikä kuntien määrärahoja yleisesti käytetä lasten ja nuorten hyväksi.

Taksvärkin paikallinen kumppanijärjestö PAMI on perustanut nuorisoverkostoja, jotka vaativat poliitikkoja ja virkamiehiä huomioimaan lasten ja nuorten asiat päätöksenteossa.

Arvio tarkasteli hankkeen ensimmäistä vaihetta ja totesi nuorten onnistuneen saamaan itselleen äänivaltaa. Esimerkiksi eteläisessä Guatemalassa sijaitseva Zuniliton kunta hyväksyi nuorten aloitteen lapsi- ja nuorisopoliittisesta toimenpideohjelmasta, jolla edistetään seksuaaliterveyttä. ”On hyvä, että nuoret muuttavat asenteita”, totesi raportissa haastateltu virkamies.

Hanke on vaikuttanut merkittävästi myös toimintaan osallistuneiden nuorten elämään: heidän yhteiskunnallinen lukutaitonsa ja itseluottamuksensa ovat kasvaneet toiminnan myötä.

PAMI on saanut työstään myös paikallista tunnustusta: Guatemalan ihmisoikeusasiamies myönsi joulukuun alussa järjestölle ihmisoikeuspalkinnon.

”On motivoivaa tehdä yhteistyötä sitoutuneen ja asiantuntevan järjestön kanssa”, Taksvärkin ohjelmasuunnittelija Veera Blomster iloitsee.

www.taksvarkki.fi

Ohjelmasuunnittelija Veera Blomster, veera.blomster@taksvarkki.fi

Tiedottaja Pamela Arslan, pamela.arslan@taksvarkki.fi

Arviointiraportti on luettavissa Taksvärkin sivuilla:

Lisää PAMI-Guatemala -kansalaisjärjestöstä (espanjaksi):

Taksvärkki ry on suoraa toimintaa nuorelta nuorelle! Tuemme lasten ja nuorten oikeuksien toteutumista kehitysmaissa ja kannustamme suomalaisia nuoria maailmanlaajuiseen yhteisvastuuseen.

Taksvärkki-keräyksiä, kehitysyhteistyötä, globaalikasvatusta – vuodesta 1967.

www.taksvarkki.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon