Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Demarinaiset: turvaa ja hoivaa yksilöllisesti

Sosialidemokraattiset Naiset

Demarinaiset: turvaa ja hoivaa yksilöllisesti

Julkaistu: 16.12.2013 klo 13:51
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Naiset

Kannanotto

Turvaa tarvitaan joskus oman kodin ulkopuolelta. Demarinaisten mielestä on erinomaista, että hallituksen rakennepaketissa on selkeästi ilmaistu turvakotien rahoituksen siirtäminen valtion vastuulle. Tällä hetkellä Suomessa ei ole riittävää määrää turvakoteja. Olemassa olevat turvakodit sinnittelevät, sillä kuntien tekemät maksusitoumukset ja avustuksen eivät riitä vakaan toiminnan ylläpitoon. Yksikin lyönti on liikaa, siksi turvakotitoiminta on korvaamatonta sosiaalipalvelua hädässä oleville.

Sairaalahuone ei ole koti

Demarinaiset ymmärtävät ihmisten huolen ikäihmisten sosiaali- ja terveyspalveluiden riittävyydestä nyt ja tulevaisuudessa. Siksi on hyvä, että hallituksen rakennepaketissa on toteutettu vanhuspalvelulain tarkoitusta: sairaalahuone ei ole oikea sija niille vanhuksille, jotka muilla palvelujärjestelyillä voivat asua sairaalan ulkopuolella. Terveyskeskuksen vuodeosasto ei ole koti, vaan hoitopaikka.

Henkilökohtainen palvelusuunnitelma, jossa kartoitetaan apua tarvitsevan ihmisen tuen tarve, kunnioittaa inhimillistä ja arvokasta elämää. Omaishoitajan omaa jaksamista helpottavat hoidettavan kuntouttavat intervallijaksot erilaisilla kuntoutusosastoilla, joita voivat toteuttaa myös terveyskeskusten vuodeosastot tai nykyiset vanhusten hoitokodit. Kotipalvelun ammattilaiset huolehtivat vanhuksen perustarpeista vuoden jokaisena päivänä. Yksin asuvat, joiden itsenäinen liikkuminen rajoittuu asuntoon, kaipaavat turvallista asuinympäristöä, juttuseuraa ja ulkoiluttajaa. Käyttämällä tehokkaasti sekä sosiaali- että terveyspalveluja ketään ei jätetä pulaan.

Demarinaisten hallitus 16.12.2013

Tuula Peltonen

Kansanedustaja (sd.)

Riksdagsledamot