Etusivu » Tiedotteet » Perhe » Allergia- ja astmaliitto: Kauneusalan ammattilaisten allergiatietämystä lisättävä

Allergia- ja Astmaliitto ry

Julkaistu: 02.10.2014 klo 10:26
Julkaisija: Allergia- ja Astmaliitto ry

Allergia- ja astmaliitto on huolissaan allergiatietämyksen riittävyydestä kauneudenhoitoalalla. Kouluttautuneet kosmetologit tuntevat melko hyvin edustamansa ihonhoitotuotteet, mutta ripsienpidennyksiä ja rakennekynsiä saa tehdä jo pikaisen kurssituksen jälkeen ilman perehtymistä tuotteiden riskeihin.

Ripsienpidennyksissä ja rakennekynsien kiinnityksessä käytetään akrylaatteja, jotka voivat aiheuttaa allergista astmaa, allergista nuhaa sekä kosketusallergiaa. Suomessa näitä sairauksia on todettu ammattitauteina kauneudenhoitoalalla. Tekijöiden lisäksi asiakkaat voivat saada akrylaateista pahimmillaan voimakkaan allergisen reaktion.

- Ripsienpidennys- ja rakennekynsituotteiden maahantuojat järjestävät kursseja, minkä jälkeen alalle aikovat voivat ryhtyä yrittäjiksi. Olemme huolissamme siitä, että pikaiset kurssit eivät syvenny allergianäkökulmaan asti, sanoo koulutuspäällikkö Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta.

Perusteellinen, myös terveysnäkökulman kattava koulutus turvaa niin tekijän kuin asiakkaan. Alalla on runsaasti maahantuojia, joten tuotteet ja koulutukset vaihtelevat maahantuojakohtaisesti.

- Suojakäsineet, hengityssuojain sekä rakennekynsien tekovaiheessa höyryä poistava imuri ovat välttämättömiä. Ammattilaisen täytyy myös tietää, millaisia reaktioita asiakas voi saada sekä toimintatavat reaktion varalta, Anne Vuorenmaa Allergia- ja astmaliitosta painottaa.

Allergia- ja astmaliitto pyrkii lisäämään ammattilaisten asiantuntemusta järjestämällä ensimmäistä kertaa kaksiosaisen kauneudenhoitoalan koulutuksen Helsingissä. Aiheina ovat mm. akrylaatit ihotautilääkärin ja keuhkolääkärin näkökulmasta, ripsienpidennykset silmien kannalta sekä käsi-ihottumat ja rakennekynnet. Koulutusta suosittelevat alan tekijöille myös useat alan maahantuojat.

Lisätietoja toimittajille
Toimittajat ovat tervetulleita Allergia- ja astmaliiton Allergiariskit kauneudenhoitoalalla -koulutukseen. Koulutus on kaksiosainen: ma 6.10. klo 8.30 – 16 ja ma 13.10. klo 8.30 – 16.30. Koulutukset pidetään Allergiatalolla, Paciuksenkatu 19, Helsinki. Toivomme ilmoittautumisia etukäteen.

Kaikki koulutuksen luennoijat ovat alansa asiantuntijoita mm. HYKS:n Iho- ja allergia-sairaalasta, Työterveyslaitokselta ja Turvallisuus- ja kemikaalivirastosta.

Koulutusohjelmat www.allergia.fi/palvelut/koulutus/kauneudenhoitoala

Allergianeuvoja Anne Vuorenmaa paikalla koulutuksessa, p. 040 558 3714

Tiedottaja Elina Demir
P. 040 544 9728, email: tiedotus@allergia.fi

Allergia- ja Astmaliiton allergianeuvonta
P. 0600 14419. Ma, ti, ke klo 9-13, to klo 13-17. Hinta 0,87 e + pvm.
www.allergia.fi

Allergia- ja Astmaliitto ry jäsenyhdistyksineen on valtakunnallinen terveysjärjestö, jonka perustehtävänä on allergiaa ja astmaa sairastavien terveyden edistäminen.

- Parannamme allergiaa ja astmaa sairastavien elämänlaatua.
- Toimimme asiantuntevana allergia- ja astmatietouden jakajana.
- Toimimme aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana ja kantaaottavana edunvalvojana.
- Kannustamme allergiaa ja astmaa sairastavia ja heidän läheisiään järjestäytymään.

Liitolla on jäsenyhdistyksiä kautta maan. Tervetuloa mukaan toimintaan!

www.allergia.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon