Etusivu » Tiedotteet » Paperiteollisuus » Ukraina toivoo Suomesta lisää transitoliikennettä

Freight One Scandinavia Oy

Ukraina toivoo Suomesta lisää transitoliikennettä

Julkaistu: 31.10.2014 klo 11:15
Julkaisija: Freight One Scandinavia Oy

Kuluva vuosi Ukrainassa on merkinnyt rautateiden näkökulmasta taantumaa lähes kaikilla tasoilla. Kaikkiaan Ukrainan rautateillä oli 8 % vähemmän kuljetuksia kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Sellu- ja paperiteollisuuden kuljetukset pienentyivät kokonaisuudessaan kolmasosan, Suomen osuus pieneni peräti 41 %.

Ukrainan ja Keski-Aasian rautatieliikenteestä ja kehitysnäkemyksistä keskusteltiin Suomen, Venäjän ja IVY-maiden välisiin rautatiekuljetuksiin erikoistuneen logistiikkayhtiö Freight One Scandinavian seminaarissa. Ukrainan käyttämästä sellu- ja paperiteollisuuden raaka-aineista 86 % on tuontiraaka-aineita, mutta Ukrainan tilanteen takia käyttäjät ovat pienentäneet paperiostojaan.

”Suomen ja Ukrainan väliseen liikenteeseen vaikuttaa Venäjän korkeat rahtimaksut. Rahtikustannukset Suomesta ovat 15–20 % korkeammat kuin jos lähtömaana olisi Venäjä”, kertoo Freight One Ukrainan pääjohtaja Julia Mordvinova.

Suomesta Krimille lähtevät kuljetukset sujuvat normaalisti eikä kuljetuksessa ole rahdin lähettäjän kannalta muutoksia. Myös lisääntyvä transitoliikenne Suomesta Keski-Eurooppaan olisi Ukrainalle erittäin tervetullutta. Mordvinovan mielestä tärkeintä mitä tilanteen parantamiseksi voisi tapahtua, olisi Ukrainan lähentyminen Euroopan Unioniin.

”Läheisempi integraatio parantaisi edellytyksiä taloudelliseen elpymiseen ja sillä olisi positiivisia vaikutuksia myös Suomen ja Ukrainan väliseen liikenteeseen”, arvioi Mordvinova.

Vaikka Ukrainan rautatielogistiikka ja siihen liittyvät prosessit ovat viime vuosina parantuneet paljon, on hienotavaran kuljetuksissa vielä laatuhaasteita. Freight One aikookin saneerata 1500 katettua vaunua vuoden loppuun mennessä.

Kazakstanista Euraasian logistinen keskipiste

Kazakstanissa Freight One vasta aloittelee oman yhtiönsä Freight One Central Asian toimintaa, mutta tulevaisuus näyttää hyvältä, sillä reitit Keski-Aasiaan kulkevat Kazakstanin kautta.

”Kazakstanin hallitus investoi voimakkaasti paikalliseen infrastruktuuriin. Etumme on sijainti Euraasian logistisessa keskipisteessä ja erityisesti Länsi-Kiinan kehittämisestä johtuva liikenteen kasvu. Tavoitteemme on tuottaa kuljetuspalveluita niin, että ne vastaavat suomalaisen asiakkaan odotuksia niin nopeuden, palvelun laadun kuin hinnankin puolesta”, kuvailee Freight One Scandinavinan toimitusjohtaja Anssi Laakkonen.

Anssi Laakkonen, toimitusjohtaja, FOS, puh. 0400 401972, anssi.laakkonen@freight1.fi

Freight One Scandinavia

Vuonna 2009 perustettu Freight One Scandinavia Oy (FOS) on Suomen, Venäjän ja IVY-maiden välisiin rautatiekuljetuksiin erikoistunut logistiikkayhtiö, joka tarjoaa kokonaisvaltaiset vienti-, tuonti- ja transitokuljetukset sekä vaunukuorma- että kokojunalähetyksinä. Yritys on VR:n ja Venäjän suurimman rautatieoperaattorin PGK.n puoliksi omistama yhteisyritys. Liikevaihto vuonna 2013 oli 16,5 miljoonaa euroa. www.freight1.fi