Etusivu » Tiedotteet » Paperiteollisuus » Kaikki teknisen kaupan toimialat plussalla vuonna 2010

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Kaikki teknisen kaupan toimialat plussalla vuonna 2010

Julkaistu: 21.01.2011 klo 16:16
Julkaisija: Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Kaikkien Teknisen Kaupan yli kahdenkymmenen toimialan myynti lisääntyi vuoden 2010 aikana. Yhdistyksen jäsenyritysten yhteenlaskettu arvonlisäveroton myynti kipusi 7,7 miljardiin euroon. Myynti kääntyi kasvuun vuoden toisella neljänneksellä. Vuoteen 2009 verrattuna myynti lisääntyi 16 prosenttia, mutta vuoden 2008 huippuluvuista ollaan vielä 20 prosenttia jäljessä.

– Olemme luonnollisesti tyytyväisiä viime vuoden kehitykseen sekä siihen, että se kosketti kaikki laajan vaikutuskenttämme toimialoja, Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen toimitusjohtaja Markku Uitto sanoo.

Toimialoista nopeinta kasvu oli raaka-ainekaupassa, jossa myynti kohosi lähes 37 prosenttia. Osa tästä selittyy raaka-aineiden – varsinkin terästen ja kemikaalien – kohonneilla hinnoilla. Teollisuuden koneissa ja laitteissa myynti koheni 12 prosenttia edellisestä vuodesta. Teollisuustuotannon piristyminen on kiihdyttänyt erityisesti huollon ja tarvikkeiden kysyntää. Teknisessä kaupassa tämä näkyy selvästi tuotantotarvikekaupassa, joka lisääntyi 16 prosentilla edellisestä vuodesta.

Tammikuun suhdannetiedustelun perusteella jäsenyritysten näkymät vuodeksi 2011 ovat positiiviset. Seuraavan kolmen kuukauden aikana myynnin kasvua odottaa 75 prosenttia jäsenistä, kun lukema joulukuussa oli 72 prosenttia. Koko vuoden myynnin arvioidaan lisääntyvän 88 prosentissa yrityksiä. Toimitusaikojen pelätään pidentyvän. Odotukset henkilöstömäärästä taas ovat hieman heikentyneet joulukuun suhdannebarometrista. Tarjouspyyntöjen määrään kasvua ennakoi kaksi kolmasosaa vastaajista, ja seuraavan kolmen kuukauden aikana tilaussaannin arvioi kasvavan 67 prosenttia ja seuraavan vuoden aikana 84 prosenttia yrityksistä.

– Vaikka tämän vuoden näkymät ovat suotuisat, huolenaiheita on silti. Vientiteollisuus ei vieläkään investoi Suomeen. Lisäksi esimerkiksi energiaverojen nousu ja työvoimakustannusten pitkään jatkunut kilpailijamaita suurempi nousu heikentävät Suomen kilpailukykyä verrattuna muihin EU-maihin, kuten esimerkiksi Saksaan. EU:n ongelmamaiden julkisten talouksien alijäämät kiristivät kuluttajien verotusta ja yritysten rahoituksen saatavuutta, mikä heijastuu myös Suomen talouteen, Uitto huomauttaa.

1.1.–31.12.2010

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

markku.uitto@tekninen.fi

www.tekninen.fi

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys edustaa noin neljääsataa alan yritystä. Ne työllistävät yhteensä 20 000 henkeä. Jäsenyritykset toimivat useilla eri teollisuudenaloilla, kuten raaka-ainekaupassa sekä teollisuuden ja rakennusalan koneiden ja laitteiden toimittajana.