Etusivu » Tiedotteet » Paperiteollisuus » Jujo Thermal harkitsee valittavansa vuoden 2011 päästöonnettomuutta koskevasta Satakunnan käräjäoikeuden päätöksestä

Jujo Thermal Ltd.

Julkaistu: 28.11.2014 klo 18:05
Julkaisija: Jujo Thermal Ltd.

”Vuoden 2011 valitettavan kemikaalivuodon syynä oli onnettomuus, joka ei ollut ennakoitavissa. On vaikea ymmärtää, että tuomion perusteena on törkeä huolimattomuus ja että yrityksen on katsottu toimineen erheellisesti ympäristölupaa hakiessaan", sanoo Jujo Thermalin tehtaanjohtaja Matti-Pekka Vanninen.

Toukokuun loppupuolella 2011 tapahtui Jujo Thermalin Kauttuan tehtailla onnettomuus, jonka johdosta JVP-Eura Oy:n jätevedenpuhdistamolle menevään jäteveteen pääsi bisfenoli A-nimistä ainetta ja osittain sieltä edelleen jäteveden puhdistuksen jälkeen Eurajokeen. Nyt käräjäoikeus on antanut tapahtumasta tuomionsa, jonka mukaan tehtaan silloinen johto on syyllistynyt törkeään huolimattomuuteen. Jujo Thermal ja yhtiön johdon henkilöt velvoitetaan korvaamaan puutarhuri Pentti Filppulalle 17000 euroa taloudellisen vahingon aiheuttamisesta. Yhtiö velvoitetaan korvaamaan Varsinais-Suomen ELY-keskukselle  5000 euroa vahingon aiheuttamisesta Eurajoen kalakannalle ja lisäksi velvoitetaan maksamaan 30000 euroa yhteisösakkoa.

Jujo Thermal harkitsee valittavansa päätöksestä , sillä syytteen mukainen törkeä laiminlyönti ei esille tulleiden tietojen mukaisesti tunnu kohtuulliselta johtopäätökseltä. Tapahtumaan liittyi myös inhimillinen erehdys, jossa Jujo Thermalin työntekijä ei toiminut samalla tavalla kuin satoina kertoina aiemmin.

Jujo Thermal on vuosikymmenten aikana panostanut paljon luontoa säästävään teknologiaan, ja ryhtyi onnettomuuden jälkeen välittömästi toimeen vastaavien tapahtumien välttämiseksi. Tehtaalla tehtiin monia parannuksia niin laitteistoon kuin henkilöstön ohjeistukseen ja koulutukseen.

”Tehtaan prosesseissa käytettävät kemikaalit eivät kuulu luontoon ja Jujo Thermalin ehdoton tavoite on jättää mahdollisimman pieni jalanjälki ympäristöömme”, sanoo tehtaanjohtaja Matti-Pekka Vanninen Jujo Thermalin Kauttuan tehtaalta.

Matti-Pekka Vanninen, tehtaanjohtaja

Jujo Thermal Ltd.

Kauttua

matti-pekka.vanninen@jujothermal.com