Etusivu » Tiedotteet » Pankit ja rahoitus » Pääministeri puhui sotaveteraaneille

Sotaveteraaniliitto

Pääministeri puhui sotaveteraaneille

Julkaistu: 07.03.2015 klo 15:53
Julkaisija: Sotaveteraaniliitto

Pääministeri Alexander Stubb Hyvinkäällä:

Mannerheimin antama lupaus vihdoin toteutettava

Sotaveteraaniviikon avaustilaisuudessa 7. maaliskuuta Hyvinkäällä puhunut pääministeri Alexander Stubb sanoi Mannerheimin kuuluisat sanat: ”Te urheat Suomen sankarit, joiden rinnalla minulla on ollut kunnia taistella ylisuurta vihollista vastaan sietämättömien olosuhteiden vallitessa, pyydän teiltä vielä viimeistä urotekoa, ja jos te tämän taistelun voitatte ja Suomi pysyy itsenäisenä, teiltä ei tule koskaan uupumaan mitään.”

Parin vuoden kuluttua Suomi juhlii itsenäisyytensä 100-vuotista taivalta. Minä haluan, että juhlavuonna voidaan selkä suorana kaikki yhdessä todeta, että Mannerheimin lupaus sotaveteraaneille voitiin yksissä tuumin vihdoin toteuttaa.

Tämä tarkoittaa, että kaikille sotaveteraaneille vihdoin varmistetaan tarpeen mukainen vuosittainen kuntoutus.

Tämä ei ole puoluepoliittinen kysymys. Tämä ei ole vaalikysymys. Tämä on kansallinen kunniakysymys. Harvasta asiasta tässä maassa vallitsee niin laaja yksimielisyys kuin veteraanien arvostuksesta. Kaikki puolueet ja eduskuntaryhmät ovat sitoutuneet siihen, että sotaveteraanien asiat hoidetaan kunnolliselle tolalle.

Minä haluan, että mikä tahansa hallituspohja onkin vaalien jälkeen, sotaveteraanien kuntoutuksen ja kotiin vietävien palveluiden määrärahat varmistetaan riittävälle tasolle koko vaalikauden ajaksi. Asiaa ei voi enää siirtää.

Haluan, että teistä mahdollisimman moni vielä pääsee näkemään satavuotiaan isänmaan ja voi nauttia juhlavuodesta ilman huolta pääsystä ansaittuun kuntoutukseen eikä kuntoutusrahoja jouduta joka vuosi hakemaan karvalakkilähetystön kanssa takaisin budjettiin. Kyse ei enää ole rahasta. Kyse on arvokkuudesta ja kunniallisuudesta.

Pääministeri puhu 49. Sotaveteraaniviikon avausjuhlassa Hyvinkäällä 7.3.2015. Tilaisuus oli samalla Uudenmaan Sotaveteraanien 50-vuotisjuhla.

Pääministerille luovutettiin Sotaveteraaniliiton ansiomitali. Luovuttajina puheenjohtaja Finn-Göran Wennström, valtuuston puheenjohtaja Sakari Sippola ja liiton sosiaalisihteeri Ani Grundsröm.

Pääministerin puhe kokonaisuudessaan

www.sotaveteraaniliitto.fi osiossa tiedotteet

www.sotaveteraaniliitto.fi

Suomen Sotaveteraaniliitto
Toiminnanjohtaja Markku Seppä
puh. (09) 6126 2012 tai 0400 921 332

markku.seppa@sotaveteraaniliitto.fi

Suomen Sotaveteraaniliitto ry on Suomen sotiin 1939–1945 osallistuneita miehiä ja naisia yhdistävä valtakunnallinen järjestö. Liitto valvoo ja parantaa sotiemme veteraanien yhteiskunnallisia etuja.

Sotaveteraanit ovat kunniakansalaisiamme. He ovat puolustaneet maamme itsenäisyyttä ja vapautta. Sotaveteraanit, heidän puolisonsa ja leskensä haluavat elää mahdollisimman pitkään kotonaan. Sotaveteraanijärjestön tehtävänä on edistää toimia, joilla veteraanien itsenäistä kotona selviytymistä parannetaan.

www.sotaveteraaniliitto.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon