Etusivu » Tiedotteet » Pankit ja rahoitus » Microsoftilta vapautuvat ICT-ammattilaiset digiosaajiksi yrityksiin

Tekes tiedottaa

Microsoftilta vapautuvat ICT-ammattilaiset digiosaajiksi yrityksiin

Julkaistu: 26.08.2015 klo 13:35
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Microsoft sai viime viikolla päätökseen yt-neuvottelut, joiden päätöksenä Suomesta vähennetään enintään 2300 työpaikkaa ja osana tätä Salon tuotekehitysyksikkö suljetaan. Muutokset koskettavat myös rajusti Tamperetta ja Espoota. Uutinen on ikävä ja muutokset osuvat erityisen kipeästi Salon alueelle, missä on jo aikaisemmin vähentynyt alueen kokoon nähden erittäin suuri määrä työpaikkoja.

Muutokset sisältävät aina mahdollisuuksia. Microsoftilta vapautuva osaaminen on maailmanluokan huippuosaamista.

”Tällä henkilöstöllä on vahvaa osaamista kansainvälisestä liiketoiminnasta, digitalisaatiosta ja tutkimus- ja kehitystoiminnasta, joka voi uudessa ympäristössä tuottaa merkittäviä uusia innovaatioita,” sanoo johtaja Mika Lautanala Tekesistä.

Tekes maksaa rekrytoitavien digiosaajien palkasta puolet

Tekesin tavoitteena on auttaa Microsoftilta vapautuvien henkilöiden palkkaamista tutkimus- ja kehitystehtäviin jo olemassa oleviin pk-yrityksiin, sekä edistää heidän ryhtymistään yrittäjiksi. Kullanarvoista osaamista olisi tarjolla perinteisille toimialoille liiketoiminnan digitalisoimisessa.

”Kaikki minkä voi digitalisoida, ja mitä ei vielä ole digitalisoitu, tulee digitalisoitumaan. Kansainvälisyyttä ja kasvua hakevien pk-yrityksien tulisi nähdä tilaisuutensa tässä. Tekes vauhdittaa tätä digitaalisuutta boostaavalla rahoituksella”, Lautanala kertoo.

Yrityksen palkatessa uuden työntekijän digitaalisuuteen liittyviin tutkimus- ja kehitystehtäviin, Tekes maksaa puolet digiosaajan palkasta vuoden ajan.

Kansainvälisille yrityksille hyvä tilaisuus investoida Suomeen – osaamista on

Finpron kanssa tehtävän yhteistyön voimin tavoitteena on saada ainakin kymmenen uutta ulkomaista toimijaa perustamaan t&k -yksikkö Suomeen. Suomeen ovat jo investoineet esimerkiksi Intel, GE Healthcare, Samsung Electronics ja Zalando. Microsoftilta irtisanottujen osaaminen on kullanarvoista myös ulkomaisille investoijille.

”Nyt on hyvä tilaisuus investoida, kun osaamista on tarjolla. Finpron työ tällä tontilla on ollut hienoa ja heidän työnsä tuloksena pelkästään tämän vuoden aikana Suomeen on luotu jo yli 300 digitaalisuuteen liittyvää t&k -työpaikkaa”, Lautanala vinkkaa.

Tekes on jatkossakin mukana tarjoamassa rahoitusta tutkimus- ja kehitysyksiköitään Suomeen perustaville yrityksille.

Haasteena on löytää digiosaajille tarvitsijansa

Jotta osaaminen kohtaisi tarvitsijansa, kaupunkien, eri viranomaisten, paikallisten yritysten ja Microsoftin on tehtävä tiivistä yhteistyötä.

”Digiosaaminen vanhenee tunnetusti nopeasti, joten nopeus on nyt valttia. Käännetään tämä yhden aikakauden loppu uuden kasvun aluksi,” Lautanala päättää.

Lisätiedot: Mika Lautanala mika.lautanala(a)tekes.fi, +358 29 50 55838

Tekes on yritysten, yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten haastavien tutkimus- ja kehitysprojektien ja innovaatiotoiminnan rahoittaja ja aktivoija. Tekes palvelee suomalaisen elinkeinoelämän ja tutkimuksen uudistumista. www.tekes.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki