Etusivu » Tiedotteet » Pankit ja rahoitus » Liikanen: Talouden rakenteita uudistettava ennakkoluulottomasti

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Liikanen: Talouden rakenteita uudistettava ennakkoluulottomasti

Julkaistu: 25.11.2010 klo 09:25
Julkaisija: Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Suomen Pankin pääjohtaja kehottaa keksimään uusia keinoja uudistaa talouden rakenteita ja patistaa nuoria tehokkaaseen opiskeluun ja valmistumaan aikaisin.

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen vuosikokouksessa 23.11.2010 puhunut Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen pitää alkanutta elpymistä vahvana eikä usko kaksoistaantumaskenaarioon. Silti kasvua ei voi pitää itsestäänselvyytenä, vaan kasvuyn edellytykset on turvattava tehokkailla keinoilla: vahvistamalla talouskasvun perustaa, parantamalla suomalaisen tuotannon kilpailukykyä sekä turvaamalla julkisen talouden rahoituksen kestävyys.

Liikanen painottaa talouden rakenteiden uudistamisessa ennakkoluulottomuutta.

– On haettava ponnekkaasti ratkaisuja siihen, etteivät työurat keskeytyisi, ja saatava työuria pidennettyä paitsi lopusta myös alusta. Eräät yliopistot panostavat siihen, että opinnot käynnistyisivät tehokkaasti ensimmäisenä vuonna. Hyvä lähtö luo hyvän pohjan jatkolle. Joka tapauksessa olisi tärkeää, että  opiskelija valmistuu työelämään nykyistä nuorempana, Liikanen sanoo.

Liikanen muistuttaa Suomen olevan edelleen teollisuusmaa. Nyt jo esimerkiksi metsä-, perusmetalli- ja kemianteollisuuden tuotteiden vienti vetää. Koneiden ja laitteiden puolella on hiljaisempaa..

– Teollisuudella on yhä käyttämätöntä kapasiteettia maailmalla, eivät investoinnit siksi vauhditu eikä uusia koneita ja laitteita  vielä tarvita, hän sanoo.

Liikanen kysyi, kuinka Suomi kesti kahdeksan prosentin bruttokansantuotteen pudotuksen ilman suurempia vahinkoja. Suomea auttoivat alhaiset korot ja toimiva pankkijärjestelmä, joka pystyi huolehtimaan rahoituksesta. Lisäksi laskua pehmensi  lomautusjärjestelmä.

– Lomautus pitää ihmisen kiinni työelämässä, irtisanominen ei, hän perustelee.

Vaikka julkisen  velkaantumisen nen on hieman hidastunut, kestävyysvaje on laajentunut ja veropohjaamme on tulossa huomattava aukko. Työvoimapotentiaalikin supistuu pitkään, varsinkin, ellei nuoria saada aikaisemmin mukaan työelämään.

– Mutta julkinen talous saataisiin huomamattavasti parempaan tasapainoon, jos julkisella alalla työn tuottavuus kasvaisi yhdellä prosenttiyksiköllä vuodessa, Liikanen huomauttaa.

Tietotekniikasta on toivottu automaattista työn tehostajaa, mutta Liikasen mukaan tietotekniikka on mahdollistaja eikä yksin pysty työn tehostamiseen.

– Vielä tärkeämpiä tekijöitä työn tuottavuuden nostamisessa ovat työtapojen ja -prosessien uudistaminen, uusien ”reseptien hakeminen”, johtaminen ja organisaatiokulttuuri, hän huomauttaa.

Kaupan alalla Liikanen sanoo viimeisten kymmenen vuoden olleen hyviä.

– Kaupassa sekä tuottavuus että työllisyys ovat parantuneet, mikä on harvinaista, hän sanoo.

Teknisessä kaupassa tämän vuoden myynnin kehitys tulee olemaan edelllisvuoden romahduksen jälkeen hyvä. Käänne odotuksissa ja myynnissä tapahtui jo keväällä.

– Mielialat alalla ovat hyvät ja usko tulevaisuuteen vahva, Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen toimitusjohtaja Markku Uitto sanoo.

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen vuosikokouksessa valittiin yhdistykselle hallitus vuodeksi 2011. Siihen nimitettiin toimitusjohtaja Kari Aulasmaa Ramirent Finland Oy:stä, toimitusjohtaja Jarmo Hyvönen Fastems Oy:stä, Suomen Sähkötukkuliikkeiden liittoa edustamaan toimitusjohtaja Tapio Jouhki SLO Oy:stä, toimitusjohtaja Kari Järvi Finntest Oy:stä, toimitusjohtaja Aki Ojanen Aspo Oyj:stä, toimitusjohtaja Jarmo Piippo KSB Finland Oy:stä toimialajohtaja Pertti Rekonen Wihuri Oy:stä, toimitusjohtaja Mika Salokangas Ahlsell Oy:stä, toimitusjohtaja Mikko Teittinen Bang & Bonsomer Oy:stä, toimitusjohtaja Janne Timonen Machinery Group Oy:stä, Suomen Putkikauppiasyhdistystä edustamaan toimitusjohtaja Kalle Tuohimaa Bosch Rexroth Oy:stä sekä varatoimitusjohtaja Tuomo Väänänen Onninen Oy:stä.

Markku Uitto

markku.uitto@tekninen.fi

_______________________________________________________________________

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys edustaa noin neljääsataa alan yritystä, joiden yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2009 oli seitsemän miljardia euroa. Ne työllistävät yhteensä 20 000 henkeä.