Etusivu » Tiedotteet » Pankit ja rahoitus » Lakea rakentaa puusta

Lakea rakentaa puusta

Julkaistu: 03.10.2014 klo 07:30
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Pohjanmaalainen rakennuttajayhtiö Lakea Oy valloittaa Suomea uusilla toimintavoillaan. Moduulirakenteisia puukerrosaloja nousee ympäri maata ja Lakean Omaksi –rahoitusmallissa asunnonomistajan eduista pääsee nauttimaan ilman henkilökohtaista asuntolainan riskiä.

Puukerrostalojen rakentamista on edistetty jo monen hallitusohjelman ajan.

– Me päätimme siirtyä seminaaripuheista tositoimiin. Selvitimme erilaisia rakennusvaihtoehtoja ja päädyimme ristiinliimattuun massiivipuulevyyn eli clt:hen. Siitä aluksi rakennettujen yksikerroksisten palvelutalojen jälkeen olemme pystyttäneet 5- ja 6-kerroksiset talot Seinäjoelle ja Turkuun. Jyväskylään nousee parhaillaan Suomen korkein 8-kerroksinen puinen asuintalo ja sen valmistuttua samalle tontille nousee vielä kaksi samanlaista. Lisää puisia kerrostaloja on lähiaikoina tulossa ainakin Kokkolaan ja Uuteenkaupunkiin. Myös pääkaupunkiseutu kiinnostaa ja etsimme koko ajan sopivia tontteja, kertoo Lakea Oy:n toimitusjohtaja Keijo Ullakko.

Kerrostalokohteiden lisäksi Lakea on vahvasti edelleen mukana myös palvelutalorakentamisessa.

Asiakkaat haluavat puutaloja

Lakealla on pitkä rakentamisen historia takanaan ja kiinnostus puuhun syntyi asiakkaiden eli asunnon ostajien sekä vuokralaisten taholta.

Ihmiset kiinnittävät nykyisin huomiota asumisen turvallisuuteen sekä sisäilman ja kosteuden hallintaan. Puu on luonnonmukainen ja hengittävä materiaali. Jokaisessa puukerrostalon huoneessa on aina sprinkler-sammutusjärjestelmä, joten mahdolliset, usein kodinkoneista johtuvat tulipalot saadaan ehkäistyä alkuunsa, selvittää Ullakko.

Ei rakennusaikaisia kosteusongelmia

Lakea on Suomessa ensimmäinen yritys, jonka puukerrostalot koostuvat moduulirakenteisista tilaelementeistä. Jopa sadan neliön huoneistot tehdään täysin valmiiksi Stora Enson Hartolan tehtaalla ja kuljetetaan perille kahtena osana. Rakennuspaikalla käsitellään vain liitossaumat ja tehdään vesi- ja viemäriputkien liitännät. Kaikki pinnat ja kiinteät kalusteet ovat asunnossa valmiina.

– Asukkaat pääsevät heti kuivaan, hiljaiseen taloon, jossa on hyvä hengittää. Hiljaisuuden takaa se, että vierekkäisillä asunnoilla on kaikilla omat seinät. Asukkailta saamamme palaute onkin ollut todella hyvää, kertoo Ullakko.

Uusia tapoja toimia

Tilaelementeistä kerrostalo nousee pystyyn nopeasti, vain muutamassa viikossa. Pääurakoitsijan työksi jää perustukset, pihatyöt ja aikataulun valvonta. Lakea puolestaan vastaa kaikesta sisustukseen liittyvien tuotteiden hankinnoista, usein myös ovista, ikkunoista jne.

– Tämä on meille perinteistä tapaa työläämpi, mutta me vastaamme laadusta ostajalle suoraan ja näin saamme pidettyä laadun korkeana, korostaa Ullakko.

Lakea on yhteistyössä Tampereen Teknisen Yliopiston kanssa ja siellä selvitetään väitöskirjatutkimuksessa, miten moduulirakentamisella päästään nykyistä parempiin asumisen ratkaisuihin myös kerrostaloissa.

– Rakentaminenhan on ollut hyvin kaavamaista jo puoli vuosisataa. Seinäjoen asuntomessuille tulevassa Mäihä-kohteessamme tulee olemaan mm. asuntokohtaiset kodinhoitotilat, kuraeteiset ja pienimuotoinen omatoimiviljelykin on mahdollista lasierkkereissä, selvittää Ullakko tulevaisuuden suunnitelmia.

Uutta on myös Lakean Omaksi –rahoitusmalli, jossa ostaja pääsee hyödyntämään asunnonomistajan edut ilman henkilökohtaista asuntolainaa. Jos esimerkiksi 175 000 euron hintaisen asunnon varausmaksu on 12 000 euroa ja vuokra 850 euroa kuukaudessa, on asunnon lunastushinta 20 vuoden kuluttua 49 000 euroa. Teksti: Maija-Liisa Saksa

Lisätietoa ja yhteydenotot: http://bit.ly/1mYTbh1
Julkaisija: Editori.fi

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija