Etusivu » Tiedotteet » Pankit ja rahoitus » Hallitse omaisuuttasi hajauttamalla

Hallitse omaisuuttasi hajauttamalla

Julkaistu: 02.10.2013 klo 07:15
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Sijoita kaikkeen – on ytimekäs ja hajauttamisen automaattisesti sisällään pitävä neuvo säästäjille. Sen antaa Aalto-yliopiston Kauppakorkeakoulun rahoituksen professori Markku Kaustia.

– Tuhannenkin euron hajauttaminen onnistuu rahastojen kautta, suurempia summia sijoitettaessa mahdollisuudet lisääntyvät. Ei ole mitään omaisuusluokkaa, huijauksia lukuun ottamatta, mihin ei kannattaisi sijoittaa. Edes se, missä suhteessa sijoittaa eri omaisuuslajeihin ei ole kauhean tarkkaa, kunhan sen tekee kustannustehokkaasti, sanoo Markku Kaustia muistuttaen, että tämä pitää sisällään olettamuksen kaikkeen sijoittamisesta. Mukana ovat siis osakkeet, kiinteistöt ja yrityslainat eri puolilla maailmaa, valtionlainat jne.

Hän näkee hyvänä kehityksenä mm. sen, että Suomeenkin jo tullut asuntorahastoja, jotka sijoittavat suoraan kiinteistöihin. Muualla Euroopassa näitä on jo ollut pitkään ja sijoittaja on voinut hajauttaa omaisuuttaan kiinteistöihin omistamatta kokonaista asuntoa.

Ammattiapu ja kuluseuranta tärkeitä

Erilaisia sijoitusohjeita on saatavilla runsaasti ja esimerkiksi Pörssisäätiö julkaisee suurelle yleisölle tarkoitettuja oppaita, joissa esitellään sijoittamisen peruskäsitteitä sekä verokysymyksiä. Lisää tietoa saa mm. pankkien sijoitusneuvojilta. Professori Kaustian mukaan pankit ovat panostaneet viimeisen parinkymmenen vuoden aikana voimakkaasti neuvontaan. Hänellä on kuitenkin ohje niille, jotka pohtivat, antaako neuvoja asiakkaan kannalta hyviä ohjeita vai myykö hän oman työnantajansa tuotteita. Lue koko artikkeli tästä

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi