Etusivu » Tiedotteet » Pankit ja rahoitus » Folksam Sak ökar sin ägarandel i Folksam Skadeförsäkring

Folksam

Folksam Sak ökar sin ägarandel i Folksam Skadeförsäkring

Pressmeddelande.
Publicerad: 26.02.2015 kl. 13:00
Utgivare: Folksam

Folksam Sak ökar sin ägarandel i Folksam Skadeförsäkring från 51 procent till 75 procent. Därmed förbättras Folksams möjligheter att engagera sig för kunderna på den finska marknaden.

Folksam ömsesidig sakförsäkring (Folksam Sak) har idag ingått ett avtal med Aktia Bank Abp (Aktia Bank) om att förvärva ytterligare 24 procent i Folksam Skadeförsäkring Ab. Folksam Saks ägarandel i bolaget ökar därmed från 51 procent till 75 procent, medan Aktia Banks andel minskar till tio procent. Pensionsförsäkringsaktiebolaget Veritas andel förblir oförändrad på 15 procent.

- Vårt ökade ägande i Folksam Skadeförsäkring Ab ger oss än bättre möjligheter att engagera oss i våra kunder, samtidigt som det är positivt för företagets långsiktiga utveckling. Folksam Skadeförsäkring Ab är ett välskött bolag, uppvisar goda resultat och ger Folksam Sak nu större andel av dess resultat, säger Pia Carlsson-Thörnqvist, som är Folksam Saks ägaransvariga för Folksam Skadeförsäkring Ab.

Aktia Bank inledde samarbetet med Folksam 2012 när Folksam Sak kom in som majoritetsägare med 51 procent i Folksam Skadeförsäkring Ab. Nu utnyttjar Folksam Sak den option man fick vid köpetillfället att inom tre år förvärva ytterligare 24 procent av aktierna i Folksam Skadeförsäkring Ab från Aktia Bank.

Aktia Bank förblir Folksam Skadeförsäkring Ab:s viktigaste distributör och i samband med transaktionen har samarbetet förlängts med ytterligare fem år. Folksam Skadeförsäkring Ab fokuserar på att erbjuda de finska kunderna ett konkurrenskraftigt alternativ inom skadeförsäkringar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Pia Carlsson-Thörnqvist, Folksams ägaransvarig för Folksam Skadeförsäkring, telefon +46708-31 50 83

Patrick Holm, Chef för distribution och marknadsföring, Folksam Skadeförsäkring, telefon +358 505 95 27 43

Juha Hartomaa, investerarrelationer Folksam med dotterbolag, telefon +46708-31 65 26

Bilagor

Folksam Skadeförsäkring Ab är en del av svenska Folksam Sak koncernen. Vi erbjuder ett heltäckande försäkringsskydd, både frivilliga och lagstadgade skadeförsäkringar åt privat- och företagskunder samt lantbruk. Vår vision är att människor ska känna sig trygga i en hållbar värld. www.folksam.fi