Etusivu » Tiedotteet » Pankit ja rahoitus » Finanssikysymyksiin nopea vastaus FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Finanssikysymyksiin nopea vastaus FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta

Julkaistu: 13.01.2015 klo 09:00
Julkaisija: FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Asiakkaat ottivat yhteyttä vuonna 2014 FINEen noin 10 500 asiassa. Yhteydenottojen määrä kasvoi hieman edellisvuoteen verrattuna. Valtaosa neuvontaan tulleista kysymyksistä (85 %) ratkaistiin jo saman päivän aikana, vain monimutkaisimmat tapaukset käsiteltiin lautakunnissa. Vakuutus-, Pankki- ja Arvopaperilautakuntaan saapuneiden valitusten määrä kasvoi lähes 10 % ja oli 855.

Kolme neljästä asiakkaasta oli yhteydessä FINEen vakuutusasioissa. Eniten neuvonnasta kysyttiin kotivakuutuksista, tapaturmavakuutuksista sekä liikenne- ja autovakuutuksista. Vakuutusten korvauspiirin määrittely, vahingon määrä, kosteusvauriot sekä lääketieteelliset kysymykset yksityis­tapaturmissa aiheuttavat paljon valituksia.

Pankkiasioiden määrä FINEn neuvonnassa väheni viidenneksellä edellisvuoteen verrattuna. Pankkiasioissa asiakastapauksia oli yli 1 600.

”Oman lainan hoitaminen, lainan hakeminen sekä korkoihin liittyvät kysymykset ovat edelleen eniten pinnalla pankkiasioissa. Sijoitushuijauksiin liittyviä kysymyksiä tuli edellisvuotta enemmän”, johtaja Erik Sirén FINEstä sanoo.

Suurin osa asiakkaista (80 %) otti neuvontaan yhteyttä puhelimitse, mutta sähköisen yhteydenotto­­lo­makkeen käyttö valitusten teossa lisääntyi.

Lautakuntakäsittelyssä vain hankalimmat tapaukset

FINEn yhteydessä toimiviin Vakuutus-, Pankki- ja Arvopaperilautakuntiin saapui viime vuonna 10 % enemmän valituksia edellisvuoteen verrattuna. Lautakunnissa ratkaistiin kaikkiaan 855 tapausta. Erityisesti tapaturma-, sairauskulu- sekä matkavakuutusasioita ratkaistiin aikaisempaa enemmän.

”Nopeimmin asiat saadaan ratkaistua puhelinneuvonnassa, jonka asiakkaat ovatkin hyvin löytäneet. Asiantuntijamme ovat tarvittaessa yhteydessä palveluntarjoajiin ja asiaan saadaan usein sovintoratkaisu. Lautakuntakäsittely vie aina merkittävästi enemmän aikaa”, FINEn toimitusjohtaja Irene Luukkonen sanoo.

Asioiden käsittely FINEn neuvonnassa ja lautakunnissa on asiakkaille maksutonta. Lautakuntien antamat ratkaisut ovat suositusluonteisia ja niihin voi tutustua verkkosivuilla: www.fine.fi. Viime vuonna finanssiala noudatti lähes kaikkia suosituksia.

Toimitusjohtaja Irene Luukkonen, p. 09 6850 1226 tai 050 3030 265.
Johtaja Erik Sirén, p. 09 6850 1240 tai 040 555 3371.
Viestintäpäällikkö Elina Antila, p. 09 6850 1246 tai 040 548 3838.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki