Etusivu » Tiedotteet » Pankit ja rahoitus » EVLI BANKS DELÅRSRAPPORT 1–3/2015: Kraftig resultattillväxt

Evli Pankki Oyj

EVLI BANKS DELÅRSRAPPORT 1–3/2015: Kraftig resultattillväxt

Pressmeddelande.
Publicerad: 24.04.2015 kl. 14:00
Utgivare: Evli Pankki Oyj

• Koncernens nettoomsättning ökade med 16 procent under redovisningsperioden och uppgick till 16,2 miljoner euro (1-3/2014: 13,9 mn euro).
  • Koncernens resultat för redovisningsperioden var 2,8 miljoner euro (1,9 mn euro).
  • Det förvaltade kapitalet ökade gynnsamt och uppgick i slutet av mars till 9,1 miljarder euro netto inklusive intresseföretag.
  • Evli Bank har god likviditet och soliditeten ligger på fortsatt hög nivå.
  • Bolagets verksamhet utvecklades fördelaktigt i synnerhet vad gäller kapital- och förmedlingsenheterna. Privatkapitalförvaltningens kundkrets ökade bättre än de uppställda målen.

"År 2015 har startat bra för vår del. Under första kvartalet ökade omsättningen med 16 procent och vinsten steg till 2,8 miljoner euro. Alla våra affärsenheter förbättrade sina resultat. Privatkapitalförvaltningens kundkrets fortsatte att växa starkt och de förvaltade kundmedlen ökade till 9 miljarder euro", Lea Keinänen, vvd, Evli Bank Abp

Goda utsikter för 2015

Resultatet för 2015 bedöms vara bättre än 2014. Uppfattningen får stöd av att
återkommande intäkter täcker en väsentlig del av företagets totala kostnader.

Ytterligare information:
Lea Keinänen, vice verkställande direktör, Evli Bank Abp
tfn +358 (0)9 4766 9326 eller +358 (0)40 531 8814

Juho Mikola, ekonomichef, Evli Bank Abp
tfn +358 (09) 4766 9871 eller +358 (0)40 717 8888

Evli Bank Abp

Evli är en finsk privatbank med placering som specialområde. Vi erbjuder privatpersoner, företag och institutionella placerare ett brett produkturval och en kundservice som har sin grund i vår gedigna expertis inom placering och egendomsförvaltning. Verksamheten är baserad på 30 års och 230 placeringsexperters erfarenhet och sakkunskap. Banken förvaltar ett kundkapital på 9,1 miljarder euro (3/2015). www.evli.com