Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » Viestintäministeri Suvi Lindén: Yle-maksu ei ole läpihuutojuttu

Saimaa Summit

Viestintäministeri Suvi Lindén: Yle-maksu ei ole läpihuutojuttu

Julkaistu: 23.06.2009 klo 12:48
Julkaisija: Saimaa Summit

- Yleisradion toiminnan rahoittamiseksi esitetty mediamaksu ei ole mikään läpihuutojuttu, vaikka se on yksimielisen työryhmän esitys, sanoo viestintäministeri Suvi Lindén kommentoidessaan Yle-maksua Saimaa Summit -mediafoorumille.

- Mediamarkkinoiden moniarvoisuudesta huolehtiminen Suomessa on tärkeää myös nettiaikana, Lindén sanoo.

- Yleisradion toiminnan vaikutusta muuhun mediaan on seurattava ja tarvittaessa puututtava, Linden toteaa.

- On selvää, että Yleisradion julkisen palvelun sisällöstä ja sen laadun turvaamisesta on käytävä keskustelua, Lindén painottaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee yleisradiomaksusta lakiesitystä, joka annettaneen eduskunnalle syksyllä. Parlamentaarisen työryhmän ehdottamalla maksulla katettaisiin Ylen tuottaman julkisen palvelun kustannukset. Maksu ei enää jatkossa liittyisi television omistamiseen.

Työryhmän esityksen mukaan Ylen tuottamaa julkista palvelua ovat sen tuottamat sisällöt erilaisiin jakelukanaviin kuten televisioon, radioon ja nettiin. Sanomalehtien kustantajat ja Sanomalehtien Liitto muun muassa ovat arvostelleet Ylen toiminnan laajentamista kaupallisille uutistoiminnan markkinoille verkossa.

Yle-maksua ja muita ajankohtaisia media-asioita käsitellään ammattilaisjoukolla Saimaa Summit media- ja yhteiskuntafoorumissa, joka järjestetään Savonlinnassa oopperatapahtumien yhteydessä 8. heinäkuuta.

Lisätiedot:

Taneli Tuomaala