Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » SYL: Päättäjät, puolustakaa ihmisyyttä, tuomitkaa vihapuhe!

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

SYL: Päättäjät, puolustakaa ihmisyyttä, tuomitkaa vihapuhe!

Julkaistu: 29.05.2013 klo 14:34
Julkaisija: Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Kannanotto 29.5.2013

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) on seurannut huolissaan mediassa viime viikkoina vellonutta keskustelua. Milloin kielletään seksuaalivähemmistöjen oikeus avioliittoon, milloin uhkaillaan kokonaisia perheitä näiden äidinkielen takia. Pelko on saapunut myös yliopistoyhteisöihin, joissa muun muassa rasismia tutkivia on uhkailtu valitun aihepiirin vuoksi.

Eikä tilanne ole parempi muuallakaan Euroopassa. Äärioikeiston nousu uhkaa tasa-arvoista yhteiskuntaa rakentaneita arvoja, kuten ihmisten koskemattomuutta, kaikkien yhdenvertaisuutta ja lopulta perimmäistä ihmisyyttä.

"Mikä meitä oikein vaivaa? Jo Ranskan suuri vallankumous määritteli tasa-arvoisuuden, ihmisyyden ja vapauden länsimaisiksi perusperiaatteiksi. Olemmeko nyt heittämässä nuo arvot romukoppaan? Poliitikot, pelkäättekö tosiaan ääriliikkeitä niin paljon, ettette uskalla nousta puolustamaan ihmisoikeuksia ja ihmisyyttä?" ihmettelee SYL:n puheenjohtaja Marina Lampinen.

SYL vaatii suomalaisia päättäjiä tuomitsemaan yhteistuumin vihapuheen ja syrjinnän.

"Päättäjillä on nyt tuhannen taalan paikka osoittaa, millaiseen ajatteluun ja arvopohjaan toimintansa perustavat. Onko tärkeämpää olla hiljaa vaalimenestyksen toivossa vai korottaa äänensä puolustamaan väärin kohdeltuja, ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa?" SYL:n hallituksen yhdenvertaisuusvastaava Aino-Kaisa Manninen kysyy.

Suomalaisessa yhteiskunnassa täytyy olla tilaa ja paikka kaikille. Kenenkään ei pidä joutua pelkäämään sen vuoksi, millainen on. SYL edellyttää, että kaikille taataan oikeus koskemattomuuteen ja turvalliseen elämään.

SYL muistuttaa siitä, että vihapuheessa ei ole kyse sananvapaudesta.

"Kenelläkään ei ole sananvapauteen vedoten oikeutta uhata toista väkivallalla tai muullakaan tavoin. Suomalainen laki suojelee ihmisten henkeä ja koskemattomuutta myös sanallisilta höykkäyksiltä. Tämä on kaikkien syytä muistaa", lopettavat Lampinen ja Manninen.

Lisätiedot:

Marina Lampinen, puheenjohtaja, p. 044 906 5007

Aino-Kaisa Manninen, hallituksen jäsen, p. 044 906 5006

Kannanotto on luettavissa myös SYL:n verkkosivuilta: http://bit.ly/12O4465

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry on opiskelijajärjestö, joka edustaa noin 135 000 perus- ja jatkotutkinto-opiskelijaa.

SYL valvoo opiskelijan etua valtakunnan tasolla opiskelijaa koskevissa asioissa. SYL:n ydinosaamisalueita ovat koulutuspolitiikka, sosiaalipolitiikka ja kansainväliset asiat. Lisäksi SYL:ssä paneudutaan työelämään, tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen, ympäristöön ja kehitysyhteistyöhön liittyviin kysymyksiin.

www.syl.fi
www.facebook.com/SYL.FIN