Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » Suomen Putkikauppiasyhdistys on nyt LVITEK

Suomen Putkikauppiasyhdistys on nyt LVITEK

Julkaistu: 29.09.2011 klo 13:00
Julkaisija: LVI-teknisen kaupan liitto ry

Suomen Putkikauppiasyhdistys ry:n nimi on nyt LVI-teknisen kaupan liitto ry. Uusi nimi kuvaa paremmin yhdistysten jäsenten nykyistä toimintaa. Yhdistyksen nimen lyhenne on LVITEK.

LVI-teknisen kaupan liitto on Suomen neljän johtavan talotekniikkatuotteita myyvän tukkukaupan, Ahlsell Oy:n, Kesko Oyj:n, LVI-Dahl Oy:n ja Onninen Oy:n, muodostama järjestö. Sen tehtävä on edistää LVI-alan keskinäistä yhteistyötä ja pitää yllä yhteyksiä sidosryhmiin. Alan myynti vuonna 2010 oli 882 miljoonaa euroa, ja ala työllistää noin 3 000 ihmistä tukkukaupassa. Yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja on Ahlsell Oy:n toimitusjohtaja Mika Salokangas.

LVITEKin taustalla on pitkä perinne, sillä Suomen Putkikauppiasyhdistys ry perustettiin 1930-luvulla. LVITEK kuuluu sekä Kaupan liittoon että Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistykseen ja tekee näiden kanssa tiivistä yhteistyötä. Liitto on myös aktiivisesti mukana eurooppalaisen FEST:n toiminnassa. Myös Ruotsin, Norjan ja Tanskan vastaavien organisaatioiden kanssa tehdään yhteistyötä.

LVITEK omistaa LVI-numero Oy:n (LVI-INFO), joka hallinnoi Suomen LVI-numerorekisteriä. Se on tarkoitettu LVI-numeroiden ja tuotetiedon hallintaan, julkaisuun ja välittämiseen LVI-alan sidosryhmille. Rekisterissä on tällä hetkellä noin 120 000 aktiivista tuotetta, joihin voi tutustua vapaasti käytettävissä olevan nettipohjaisesta LVI-INFObase-hakupalvelusta.

Tämän vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden myynti LVI-alalla kokonaisuudessaan oli noin 470 miljoonaa euroa, jossa on 19 prosentin lisäys verrattuna edellisen vuoden vastaavaan kauteen.

– LVI-myynnissä ei vielä ole hidastumisen merkkejä, mutta rakennus- ja talotekniikka-alalla mahdollinen hidastuminen näkyy aina pienellä viiveellä. Tämä johtuu siitä, että vielä on monta projektia käynnissä. Uusien käynnistämistä harkitaan sen sijaan ehkä tarkemmin, LVI-teknisen kaupan liiton toiminnanjohtaja Magnus Sirén sanoo.

Magnus Sirén

LVI-teknisen kaupan liitto

magnus.siren/at/lvi-info.fi

LVI-teknisen kaupan liitto (1930–2011 Suomen Putkikauppiasyhdistys) on Suomen neljän johtavan LVI-tukkukaupan, Ahlsell Oy:n, Kesko Oyj:n, LVI-Dahl Oy:n ja Onninen Oy:n, muodostama järjestö. Sen tehtävä on edistää koko alan keskinäistä yhteistyötä sekä pitää yllä suhteita sidosryhmiin. Alan myynti vuonna 2010 oli 882 miljoonaa euroa, ja ala työllistää noin 3 000 ihmistä tukkukaupassa.