Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » Sotainvalidien Veljesliitto 75 vuotta

Sotainvalidien Veljesliitto 75 vuotta

Julkaistu: 04.02.2015 klo 14:04
Julkaisija: Sotainvalidien Veljesliitto ry

Sotainvalidien Veljesliitto – Krigsinvalidernas Brödraförbund ry. juhlistaa tänä vuonna 75-vuotista taivaltaan.

Sotainvalidien Veljesliitto perustettiin 18.8.1940 sotavammaisten huolto-, etu- ja veljesjärjestöksi. Järjestön perustivat sotainvalidit, ja he ovat alusta alkaen aina nykyhetkeen asti olleet itse päättämässä järjestöään koskevista asioista.

Juhlavuotta vietetään monin tavoin. Tervetuloa mukaan!

Juhlat lähellä sotainvalideja

Kevään aikana Veljesliitto järjestää veljes- ja sairaskodeissa ympäri Suomea pienimuotoisia alueellisia juhlia, jotta myös huonokuntoisimmat, veljeskodeissa asuvat sotainvalidit saadaan juhlallisuuksien pariin.

Valokuvanäyttely Suomenlinnassa

Toukokuussa Sotainvalidien Veljesliitto avaa Suomenlinnassa Sotamuseon Maneesissa valokuvanäyttelyn ”Sotasairaalasta siviiliin”, joka kertoo sotainvalidien tahdonvoimasta heidän kuntoutuessaan vammoistaan takaisin arkeen ja työelämään. Samassa yhteydessä julkaistaan tutkimus sodan vaikutuksista ihmismieleen, Irmeli Hännikäisen teos Sota ihmisessä – totta, tarua ja unta.

Liittokokous Jyväskylässä

Kesäkuussa Sotainvalidien Veljesliitto palaa juurilleen ja viettää 64. liittokokoustaan 9.–10.6. Jyväskylässä, jossa Veljesliiton perustava kokous pidettiin 18.8.1940 ja marsalkka Mannerheim nimettiin liiton kunniapuheenjohtajaksi.

Julkaisusarja

Veljesliitto julkaisee kesän aikana saavutuksiaan ja nykyhetken tilannetta käsitteleviä teoksia. Veljesliiton historia kertoo, kuinka useilla eri aloilla liitto on ollut vaikuttamassa. Tutkijafoorumissa on perehdytty muun muassa sotainvalidien kuntoon ja elinikään. Veljesliiton vuonna 1998 aloittaman Avustajatoiminnan historiassa lasketaan viimein yhteen, kuinka toiminta on auttanut sotainvaliditalouksia ja myöhemmin myös muita veteraanitalouksia arjen askareissa.

Juhlavuosi huipentuu 18.8. Helsingissä

Pääjuhlaa vietetään 18.8. Helsingin Messukeskuksessa. Paikalle kokoontuu noin 800 sotainvalidia ja puolisojäsentä saattajineen sekä kutsuvieraita ja yhteistyötahojen edustajia.

Kuva-arkisto julkiseksi

Syksyllä yleisö pääsee kurkistamaan Sotainvalidien Veljesliiton kuva-arkistoon. Veljesliitto julkaisee sähköisessä muodossa tuhansia kuvia rintamalta, sotasairaaloista, kuntoutuslaitoksista ja Veljesliiton taipaleelta.

Pääsihteeri Markku Honkasalo p. 0500 226 786

Juhlavuoden tiedottaja Marja Kivilompolo p. 044 524 2243

Edellä käyden - vammoista huolimatta.

Sotainvalidien Veljesliitto on vuonna 1940 sotainvalidien itsensä perustama veteraani- ja vammaisjärjestö. Sen tavoitteena on pitää huolta sotainvalideista sekä heidän puolisoistaan ja leskistään.

Lue lisää www.sotainvalidit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon