Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » Siipikarja suojaan kevään ajaksi

Siipikarja suojaan kevään ajaksi

Julkaistu: 25.02.2011 klo 09:39
Julkaisija: Evira

Lintuinfluenssaviruksen leviämisen estämiseksi siipikarja on aiempien vuosien tavoin suojattava kontakteilta luonnonvaraisiin lintuihin kevätmuuton aikaan. Maa- ja metsätalousministeriön asetuksen mukaisesti siipikarja tulee pitää joko sisätiloissa tai suojata niiden ulkoilualue kauttaaltaan esimerkiksi riittävän tiheällä verkolla 1.3.-31.5. välisenä aikana. Suojausmääräykset eivät koske kyyhkysten vapaalentoja, eläintarhoja ja pysyviä eläinnäyttelyitä. Lintujen ulkonapidosta on tehtävä ilmoitus paikalliselle kunnaneläinlääkärille.

Villilinnuissa voi edelleen esiintyä voimakasoireista tautia aiheuttavia viruskantoja ja tautitapauksia on raportoitu myös siipikarjassa mm. Egyptissä. Vähäisen taudinaiheuttamiskyvyn viruskantoja, kuten matalapatogeenisiä H5- tai H7-tyypin viruksia, on todettu myös eurooppalaisilta tiloilta. Länsi-Suomessa löytyi viime kesänä luonnonlinnusta matalapatogeeninen H7N3-alatyypin virus. Matala patogeeninen virus voi ajan myötä muuntua tautia-aiheuttavaksi.

Siipikarjan suojaustoimenpiteet on suunnattu siipikarjan suojaamiseen lintuinfluenssalta, mutta samat suojaustoimenpiteet suojaavat lintuja myös muilta tarttuvilta taudeilta kuten Newcastlen taudilta. Newcastlen tautia on tänä vuonna tavattu Ruotsissa kahdella siipikarjatilalla. Siipikarjan ja lemmikkilintujen tautisuojauksesta on huolehdittava myös muina vuodenaikoina.

Lisätietoa lintuinfluenssasta:
Eläimet >  Eläinten terveys ja eläintaudit >  Eläintaudit >  Siipikarja >  Lintuinfluenssa

Asetus (81/2011) lintuinfluenssan leviämisen ehkäisemiseksi

Eläinlääkintöylitarkastaja Katri Levonen, maa- ja metsätalousministeriö,