Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » Risto E.J. Penttilä Panostajan 30-vuotisjuhlassa: Suomeen kasautuu liian vähän pääomaa

Panostaja

Julkaistu: 17.11.2014 klo 15:35
Julkaisija: Panostaja

Kotimaisiin pk-yrityksiin sijoittavan sijoitusyhtiö Panostajan 30-vuotisjuhlilla Tampereella puhunut Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E.J. Penttilä toteaa, että Suomeen tarvitaan pääoman kasvua suosiva verojärjestelmä. Osaava pääoma on Penttilän mukaan Suomen talouskasvun toivo.

Kuva: Aki Rask, Akifoto Oy

Risto E.J. Penttilä puhui Panostajan 30-vuotisjuhlassa. Kuva: Aki Rask, Akifoto Oy

Pääoma on jälleen ajankohtainen intohimojen aihe. Sen äänekkäimmät kriitikot, kuten ranskalainen tutkija Thomas Piketty, pitävät pääoman kerääntymistä ongelmana. Kotimaisiin pk-yrityksiin keskittyneen sijoitusyhtiö Panostajan 30-vuotisjuhlilla puhunut Risto E.J. Penttilä on täysin toista mieltä. ”Suomessa on päinvastainen ongelma. Pääoma ei kerry”, Penttilä toteaa. 1800-luvulla pääomia alkoi virrata Suomeen Euroopasta. Mutta verrattuna Ruotsiin kasaantuminen oli vähäistä. ”Asiaa korjattiin ensin osuuskuntatoiminnalla ja sitten valtion yhtiöillä”, Penttilä muistuttaa.

Vielä 1970-luvulla Suomessa laulettiin 20 perheestä ja omistajilla oli kasvot. ”Sitten Suomeen tuli markkinatalous. Nokia näytti, että kansainvälistä rahaa on mahdollista saada kyllä tännekin”, Penttilä toteaa. Sitten tuli nykyinen lama. ”Huomattiin, että Ruotsilla menee taas paljon paremmin. Yksi syy siihen, oli se että Ruotsissa on enemmän pääomaa. Ja ennen kaikkea osaavaa omistajuutta”, Penttilä sanoo.

Hänen mukaansa osaavaa pääomaa tulisi valjastaa kasvun rakentamiseen myös Suomessa.

Penttilän mukaan seuraavien eduskuntavaalien jälkeen tarvitsemme elegantin ja virtaviivaisen verojärjestelmän, joka suosii työntekoa ja omistamista. ”Kaikenlaista omistamista”, Penttilä sanoo. Hän muistuttaa, että työn verotus on edelleen Suomessa Euroopan kireintä. ”Jotta saisimme Suomeen 200000 uutta työpaikkaa, tarvitsemme vähintään 20000 uutta omistajaa”, Penttilä toteaa.

Jossain vaiheessa suuri osa perheyrityksistä tulee sellaiseen vaiheeseen, jossa tarvitaan lisää osaavaa omistamista. Tämä on se vaihe, jossa Panostaja  voi olla avuksi ja on ollut 30 vuoden ajan.

Risto E.J. Penttilän viesti tulevalle Suomen hallitukselle on selvä: ”Suomen on oltava hyvä maa tehdä työtä, yrittää ja omistaa. Työn verotusta pitää tuoda alaspäin, mutta ei saa unohtaa omistamisen perustavanlaatuista tärkeyttä”, Penttilä painottaa. ”Siksi meillä pitää olla verojärjestelmä, joka mahdollistaa pääomien keräytymisen. Marx on kuollut, eläköön Pääoma!”

Risto E.J.Penttilä / risto.penttila@chamber.fi / 050 366 2395

Juha Sarsama / juha.sarsama@panostaja.fi, 040 774 2099

www.panostaja.fi

Panostaja on sijoitusyhtiö, joka kehittää aktiivisena enemmistöomistajana suomalaisia pk-yrityksiä. Yhtiön tavoitteena on olla halutuin kumppani liiketoimintansa myyville yrittäjille, parhaille johtajille sekä sijoittajille. Panostaja kasvattaa yhdessä kumppaniensa kanssa konsernin omistaja-arvoa ja luo suomalaisia menestystarinoita. Panostaja toimii kahdeksassa liiketoiminta-segmentissä ja Panostaja-konsernissa työskentelee noin 1100 henkilöä. Panostajan (PNA1V) osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingin pörssissä. Tilikaudella 2013 konsernin virallinen liikevaihto oli 179,6 miljoonaa euroa.