Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » Pukeudu Punaiseen Päivää vietetään torstaina 23.9.2010

Suomen Sydänliitto ry

Pukeudu Punaiseen Päivää vietetään torstaina 23.9.2010

Julkaistu: 20.09.2010 klo 17:53
Julkaisija: Suomen Sydänliitto ry

Pukeudu Punaiseen Päivää vietetään torstaina 23.9.2010

Päivän tarkoituksena on lisätä tietoisuutta naisten valtimotaudeista. Pukeudu Punaiseen Päivän organisoi Suomen Sydänliitto, joka käynnisti jo lähes kymmenen vuotta sitten NaisenSydän-ohjelman naisten valtimotautien ehkäisemiseksi.

Eduskunnan sydänryhmä ja joukko naiskansanedustajia yli puoluerajojen on ottanut Pukeudu Punaiseen Päivän haasteen vastaan ja rohkaisee eduskuntaryhmiään pukeutumaan punaiseen torstaina 23.9. Julkisesti naisten valtimoterveyden puolustajiksi ovat ryhtyneet: Outi Alanko-Kahiluoto, Tuija Brax, Maria Guzenina-Richardson, Anne Kalmari, Ulla Karvo, Miapetra Kumpula-Natri, Merja Kyllönen, Paula Lehtomäki, Kirsi Ojansuu, Sari Palm, Pirkko Ruohonen-Lerner, Päivi Räsänen, Sari Sarkomaa ja Minna Sirnö.

Sydän- ja verisuonisairaudet ovat naisten yleisin kuolinsyy suurimmassa osassa maailmaa. Naiset sairastuvat valtimotauteihin noin kymmenen vuotta iäkkäämpinä kuin miehet, koska estrogeeni suojaa naisten valtimoita vaihdevuosi-ikään asti. Valtimoiden kovettuminen alkaa jo lapsuudessa ja etenee elintavoista riippuen nopeammin tai hitaammin elinkaaren ajan. Siksi PuNainen-kampanja herättelee nuoria ja keski-ikää lähestyviä naisia miettimään omia elintapavalintojaan. Terveillä elintavoilla sairastumisvaaraa voi pienentää jopa 80 prosenttia. Tärkeimmät sydäntä ja verisuonistoa suojaavat tekijät ovat tupakoimattomuus, normaalit kolesteroli- ja verenpainearvot, säännöllinen reipas liikunta, maltillisuus alkoholinkäytössä, sekä stressin- ja painonhallinta.

Euroopan kardiologien järjestön ja eurooppalaisten sydänjärjestöjen julkistaman tutkimusraportin (Red Alert for Women’s Hearts) mukaan naisten määrä ja osuus sydän- ja verisuonitutkimuksissa on pieni. Aliedustus on erityisen huomattavaa kolesterolia alentavien lääkkeiden, sepelvaltimotaudin ja sydämen vajaatoiminnan tutkimuksissa. Järjestöt suosittelevat, että tieteellistä tutkimusta sydän- ja verisuonisairauksien sukupuolikohtaisista eroista edistetään ja että valtimotautiriskejä ryhdytään järjestelmällisesti arvioimaan myös terveillä yli 40-vuotiailla naisilla.

PuNainen-kampanja on suomalainen toteutus Maailman Sydänjärjestön (World Heart Federation) Go Red for Women-kampanjasta. Pukeudu Punaiseen –päivän esikuvana on Amerikan Sydänjärjestön Wear Red Day.

Sunnuntaina 26.9. on Maailman Sydänpäivä, jota vietetään yli sadassa maassa. Maailman Sydänpäivän teemana on työhyvinvointi ja sydänterveys sen tärkeänä osana. Suomessa Pukeudu Punaiseen Päivä näkyy erityisesti naisvaltaisilla työpaikoilla.

Lisätietoja: Suomen Sydänliitto ry
ohjelmapäällikkö Anna-Liisa Rajala, puh. 050 520 7898