Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » MAAILMAN OSTEOPOROOSIPÄIVÄ 20.10.2011

MAAILMAN OSTEOPOROOSIPÄIVÄ 20.10.2011

Julkaistu: 12.10.2011 klo 13:00
Julkaisija: Suomen Luustoliitto

Maailman Osteoporoosipäivästä 20.10.2011 alkava vuosi on luuston terveyden edistämisen vuosi. Vuoden aikana mahdollisimman monen meistä tulee kiinnostua omasta ja lastensa luuston terveydestä, tuntea luustonsa ja lasten luustoa uhkaavat terveysvaarat ja huolehtia omasta ja lastensa luuston terveydestä ja kunnosta.

Luuston terveyden avainsanat ovat:

-      riittävä päivittäinen luita ja lihaksia vahvistava liikunta

-      riittävä D-vitamiinin saanti läpi vuoden

-      monipuolinen ruokavalio, joka tyydyttää päivittäisen energian tarpeen (erityisesti ikäihmiset ja vanhukset) ja sisältää runsaasti kalsiumia ja proteiinia

-      tupakka ei kuulu luuston terveydestä huolehtivien huulten väliin

Suomalaisten luuston terveyden lisäämiseksi:

• nuorten on opeteltava syömää ruokaa, joka edistää luuston kasvua ja kehitystä parhaiten
  • jokaisen meistä on liikuttava oikein ja riittävästi oman terveytensä eteen
  • tupakointi, liiallinen alkoholin käyttö, alipaino ja liikunnan riittämättömyys ovat yleisiä terveysuhkia ja lisäävät tuntuvasti vaaraa sairastua osteoporoosiin
  • jokaisen meistä tulisi tuntea oma kehonsa, oman terveytensä riskitekijät ja toimittava aktiivisesti niiden poistamiseksi tai vähentämiseksi
  • tee osteoporoosiliiton sivuilta www.osteoporoosiliitto.fi löytyvä osteoporoosin riskitesti
  • naisten on hyvä tiedostaa vaihdevuosiin liittyvä lisääntynyt osteoporoosin vaara ja erityisesti panostettava luiden terveyteen
  • miesten on hyvä tietää, että osteoporoosi on myös miesten sairaus; miesten on kiinnitettävä nykyistä enemmän huomiota terveytensä ja kuntonsa ylläpitämiseen
  • henkilöt, joilla on korkea riski sairastua osteoporoosiin, tulee erityisesti panostaa osteoporoosin ja siitä aiheutuvien murtumien ehkäisyyn.

Olli Simonen

Osteoporoosiliiton puheenjohtaja

puh 044-3080306

Suomen Osteoporoosiliitto on valtakunnallinen kansanterveys-, potilas- ja liikuntajärjestö, jonka tarkoituksena on osteoporoosin ja osteoporoottisten luunmurtumien ehkäiseminen, luuston terveyden ja terveellisten elintapojen sekä osteoporoosia sairastavien tutkimuksen, hoidon ja kuntoutuksen edistäminen. Suomen Osteoporoosiliitto on perustettu 24.4.2004.