Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » Lasipalatsin Amos Andersonin taidemuseon piirustukset ja havainnekuvat julki

Amos Anderson

Lasipalatsin Amos Andersonin taidemuseon piirustukset ja havainnekuvat julki

Julkaistu: 20.01.2015 klo 10:00
Julkaisija: Amos Anderson

Amos Andersonin taidemuseo julkistaa Lasipalatsiin ja se alle sijoittuvan uuden museon tarkentuneet piirustukset ja havainnekuvat. Vuoden 2018 alussa toimintansa aloittavan museon suunnittelu etenee ripeästi ja rakennustyöt on tarkoitus aloittaa syksyllä 2015.

Helsingin kaupunginvaltuuston keväällä 2014 hyväksymän museohankkeen suunnittelu etenee. Uuden taidemuseon ytimen muodostaa Lasipalatsin aukion alle sijoittuva 2000 m² näyttelysali.

Arkkitehtitoimisto JKMM:n suunnittelema uusi taidemuseo kunnioittaa Lasipalatsin henkeä tuoden samalla oman lisänsä Lasipalatsin aukiolle. Taidemuseon rakentamisen yhteydessä suojeltu rakennus kunnostetaan hellävaraisesti takaisin loistoonsa.

Uudesta taidemuseosta tulee kulttuurikeskus, joka koostuu vanhasta Lasipalatsista, osanaan elokuvateatteri Bio Rex, Lasipalatsin aukion alle sijoittuvasta näyttelytilasta, sekä muista talon toimijoista. Taidemuseon ytimen muodostavasta näyttelysalista on suunniteltu moneksi muuttuva ja Suomessa ainutlaatuinen tila uusille ja myös tuleville taidevirtauksille. Elokuvateatteri Bio Rex tarjoaa erinomaisia mahdollisuuksia toimia kuvataiteiden ja elokuvan risteämiskohdissa. Rex on jatkossakin monen elokuvafestivaalin koti.

Uuden museon toiminnan perusajatuksena on lähestyttävyys ja yleisötyö. Nuoriso on museon tärkeimpiä kohderyhmiä.

Taidemuseon rakentamisesta ja ylläpidosta vastaa kokonaisuudessaan suomalainen Föreningen Konstsamfundet. Uuden taidemuseon on tarkoitus aueta vuoden 2018 alussa.

Konstsamfundet

Liikemies ja mesenaatti Amos Anderson (1878–1961) perusti Föreningen Konstsamfundetin tukemaan mm. taiteita ja edistämään taiteen harrastusta Suomessa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

tiedottaja Timo Riitamaa / timo.riitamaa@amosanderson.fi / +358 41 529 2620