Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » Kansanäänestys Suomen kultavarantojen kohtelusta?

KultaEeva

Kansanäänestys Suomen kultavarantojen kohtelusta?

Julkaistu: 25.06.2013 klo 12:19
Julkaisija: KultaEeva

Äskettäin on jätetty kansalaisaloite, jonka keskeinen sisältö on toteuttaa kansanäänestys siitä, tuleeko Suomen kansallisvarallisuutta olevat kultavarannot, 49,1 tonnia kultaa, palauttaa Suomen maaperälle. Linkki alla,

Suomen kultavarannot ovat suurilta osin ulkomailla säilytyksessä. Suomen Pankki perustelee Suomen kullan säilytystä ulkomailla turvallisuussyillä sekä paremman vaihdettavuuden vuoksi, eli kulta on kätevämpi myydä, jos se on jo valmiiksi markkinapaikalla varastossa.

Perustelu ei ole kovin vahva ottaen huomioon sen, että kulta on yksi maailman likvideimmistä omaisuuslajeista, jos lasketaan päivävaihto suhteessa markkinan kokoon. Kulta on ollut globaalisti hyväksyttyä ja helposti vaihdettavissa jo useita tuhansia vuosia. Lisäksi 49,1 tonnin kultaerän voi tarvittaessa siirtää yhden lentokoneen rahtina, joten esim. Lontoossa ko. kultaerä olisi joka tapauksessa muutamassa tunnissa.

Kullan säilytyksessä ulkomailla on turvallisuuden kannalta huonoja puolia, jotka korostuvat koko ajan. Näitä huonoja puolia on mm. riski siitä, että mahdollisessa poikkeustilanteessa, jos kultaa tarvitaan, sitä ei saadakaan. Esimerkiksi Portugali menetti 90- luvulla osan kultavarannoistaan kun eräs investointipankki meni nurin.

Nykyisessä epävarmassa taloustilanteessa ja valtioiden sekä pankkijärjestelmän velkakriisissä on naiivia ja vastuutonta vain luottaa ettei poikkeustilanteita tulisi.

Suomen kultavarannoilla on oleellinen merkitys Suomen kansalle mikäli päävaluutat joutuvat valuuttakriisiin. Suomen kultavarantojen säilytys pitää olla poikkeustilanteissakin turvallisesti järjestetty, nyt näin ei näytä olevan.

KultaEeva kannattaa kansalaisaloitetta kansanäänestyksestä Suomen kultavarantojen kotiuttamisesta.

KultaEeva Oy

KultaEeva Oy:n toiminnan tarkoituksena on antaa tavallisille ihmisille mahdollisuus vaivattomasti ja turvallisesti suojata säästöjensä ostovoimaa ja kasvattaa sijoitustuottoja sijoittamalla fyysiseen kultaan.

KultaEeva panostaa markkinatiedon ja näkemyksen kasvattamiseen asiakkaidensa keskuudessa, jotta taloudellinen valveutuneisuus keskuudessamme kasvaisi.

www.kultaeeva.fi