Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » Elinluovutus- ja elinsiirtotoiminta Suomessa -seminaari 19.11.2014

Elinluovutus- ja elinsiirtotoiminta Suomessa -seminaari 19.11.2014

Julkaistu: 10.11.2014 klo 12:57
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Munuais- ja maksaliitto ja Eduskunnan tukiryhmä järjestävät seminaarin Elinluovutus- ja elinsiirtotoiminta Suomessa. Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan seminaaria.

STM:n nimittämän asiantuntijaryhmän elinluovutuksia ja elinsiirtoja koskeva kansallinen toimintaohjelma on valmistumassa. Sen tavoitteena on, että kaikki sairautensa ja lääke-tieteellisen arvion perusteella elinsiirrosta hyötyvät saavat hyvin toimivan siirteen oikea-aikaisesti ja yhdenvertaisesti. Tavoitteeseen pääseminen edellyttää, että kaikki potentiaaliset elinluovuttajat tunnistetaan, omaisten hyvään kohtaamiseen kiinnitetään erityistä huomiota ja että elinluovuttajan hoitoon liittyvä osaaminen ja resurssit ovat riittävät. Potilasjärjestöille on ohjelmassa tulossa viestintävastuuta suurelle yleisölle.

Seminaarissa pohditaan, mitä resursseja elinluovutusten lisääminen vaatii ja mikä Suomen tilanne muihin Pohjoismaihin verrattuna on. Puolueilta on pyydetty puheenvuoro ja vastaus ennalta annettuun kysymykseen. Puheenjohtajana toimii kansanedustaja, lääketieteen tohtori Hanna Tainio.

Aika: keskiviikko 19.11.2014 klo 09.00–13.00
Paikka: Eduskunnan pikkuparlamentin auditorio

Ilmoittautuminen
Median edustajien ilmoittautuminen seminaariin Eduskunnan turvajärjestelyjen vuoksi viimeistään keskiviikkona 12.11.: viestintäpäällikkö Petri Inomaa, Munuais- ja maksaliitto, 040 5240 679, petri.inomaa@musili.fi.

Ohjelma
09.00 STM:n Elinluovutus ja elinsiirtotoiminnan kehittäminen asiantuntijaryhmä, Kansallisen ohjelman tilanne. Lääkintöneuvos Jaakko Yrjö-Koskinen, STM, Terveyspalveluryhmä

09.15 Elinsiirtotoiminta tänään. Professori, ylilääkäri Helena Isoniemi, Elinsiirto- ja maksakirurgian klinikka, HUS

09.30 Fimean määräys. Yksikön päällikkö Eeva Leinonen, Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea

09.50 Selviääkö jonossa? Elinluovutusten tilanne Suomessa versus Pohjoismaat Professori, ylilääkäri Karl Lemström, Sydän- ja keuhkokeskus HYKS

10.10 Elinsiirron jälkeen hyvää elämää. Kokemuspuheenvuoro Suvi Saukkoriipi

10.30 Kahvi

11.00 Elinluovuttajan omaisena. Eveliina Hytönen

11.20 Eduskuntapuolueiden puheenvuoro ja vastaus

12.20 Elinsiirtojen kustannusvaikuttavuus. Professori Martti Kekomäki

12.50 Loppusanat

Jatkuva pula siirtoelimistä

Suomessa lähes 400 ihmistä odottaa elinsiirtoa. Siirrettävistä elimistä on jatkuva pula. Joka vuosi elinsiirtoa odottavista 5–10 prosenttia menehtyy, koska sopivaa siirrännäistä ei saada ajoissa. Vuosittain elinsiirtoja tehdään hieman alle 300. Suurin osa näistä on munuaissiirtoja, joita on lähes 200 vuodessa. Maksansiirtoja tehdään noin 50 ja sydämen- ja keuhkonsiirtoja kumpiakin noin 20 vuodessa.

Kaikkiaan Suomessa on tehty jo yli 8000 elinsiirtoa. Elossa on lähes 4000 elinsiirron saanutta. Ensimmäinen munuaisensiirto tehtiin Suomessa vuonna 1964. Munuaisensiirtoja on 50 vuoden aikana tehty noin 6500. Elinsiirtojen tulokset ovat Suomessa kansainvälisesti huippuluokkaa.

Munuaissiirteistä 94 prosenttia toimii vuoden kuluttua leikkauksesta ja puolet vielä 20 vuoden kuluttua. Maksansiirron saaneista 80 prosenttia on elossa 10 vuoden kuluttua ja kaikista elinsiirron saaneista yli 80 % viiden vuoden kuluttua siirrosta.

Munuaisensiirto on erittäin kustannustehokas hoito. Uusi toimiva munuainen säästää yhteiskunnan varoja puoli miljoonaa euroa dialyysihoitoon verrattuna. Suuri osa uuden munuaisen saaneista voi palata työelämään ja elää normaalia elämää.

Elinluovutuskortti on edelleen tarpeen

Siirrettävät elimet saadaan yleensä aivokuolleelta ihmiseltä. Yhdeltä luovuttajalta saaduilla elimillä voidaan pelastaa jopa kuuden ihmisen henki. Terve, täysi-ikäinen ihminen voi myös luovuttaa munuaisen läheiselleen.

Lain mukaan aivokuolleen henkilön elimiä ja kudoksia voidaan käyttää toisen ihmisen hyväksi, jos hän ei ole sitä eläessään vastustanut. Vainajan mielipide selvitetään elinluovutuskortista, tai jos sitä ei ole, keskustelemalla hänen omaistensa kanssa.

– Allekirjoitettu elinluovutuskortti varmistaa oman tahdon toteutumisen. Kortti myös muistuttaa ottamaan elinluovutuksen puheeksi läheisten kanssa, Munuais- ja maksaliiton toiminnanjohtaja Sari Högström sanoo.

Elinluovutuskortin voi tilata ilmaiseksi osoitteesta www.kyllaelinluovutukselle.fi

KYLLÄ elinluovutukselle -toiminta
KYLLÄ elinluovutukselle toimintaa hallinnoi Munuais- ja maksaliitto. Yhteistyössä ovat mukana Diabetesliitto, Hengitysliitto, Näkövammaisten Keskusliitto, Sydänliitto ja Sydän- ja keuhkosiirrokkaat – SYKE sekä Regea kudospankki ja solukeskus. Toiminnan rahoittaa RAY.

Sari Högström
sari.hogstrom@musili.fi

Petri Inomaa
Viestintäpäällikkö
petri.inomaa@musili.fi

www.kyllaelinluovutukselle.fi
www.facebook.com/kyllaelinluovutukselle.fi
www.musili.fi

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.