Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » C voi olla kenellä vaan /Maailman hepatiittipäivä 28.7.

Munuais- ja maksaliitto

C voi olla kenellä vaan /Maailman hepatiittipäivä 28.7.

Julkaistu: 27.07.2014 klo 14:11
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Maailman hepatiittipäivä on maanantaina 28.7. ja helteisessä Helsingissä tapahtuu: Narinkkatorilla Kampissa jaetaan tietoa C-hepatiitista klo 10–18. Viruksen aiheuttamaa maksatulehdusta sairastaa Suomessa jopa 30 000, osa tietämättään.

C-hepatiitti on viruksen aiheuttama maksatulehdus. Virus tarttuu veren välityksellä, riskialttiit tilanteet syntyvät kosketuksesta tartunnan saaneen henkilön vereen. Tartunnan voi saada esimerkiksi likaisesta lääke- tai huumeneulasta tai steriloimattomilla välineillä tehdystä tatuoinnissa ja lävistyksessä. Hepatiittivirus voi säilyä tarttuvana jopa viikon esimerkiksi kuivuneessa veressä. Tartunnan voi saada myös suojaamattomassa seksissä.

Eniten uusia tartuntoja todetaan nuorilla, alle 30-vuotiailla, sosiaalisesti aktiivisilla ihmisillä. Kaikkiaan C-hepatiittia sairastaa Suomessa jopa 30 000 henkilöä, osa heistä tietämättään. Vuosittain uusia tartuntoja todetaan lähes 1200.

C-hepatiittivirusta vastaan ei ole rokotetta. Sitä voidaan kuitenkin hoitaa lääkityksellä ja ehkäistä viruksen leviämistä. C-hepatiittivasta-aineet tulisi aina tutkia verestä, jos maksa-arvot ovat koholla, tai epäillään, että tartunta on ollut mahdollinen jossain elämän vaiheessa, Munuais- ja maksaliiton toiminnanjohtaja Sari Högström kertoo.

Tartunnan saaneista suurin osa jää viruksen kantajiksi. Infektion saaneista 85 prosentille kehittyy krooninen hepatiitti. Osalle voi kehittyä maksakirroosi, joka saattaa edetä maksasyöväksi.

– Sairastuneet voivat elää yleensä normaalia elämää, vaikka he kohtaavat paljon ennakkoluuloja. C-hepatiittiin sairastunutta voi kätellä tai halata rauhassa. Virus ei tartu pisaratartuntana.

Tunnetko C:n Kampissa 28.7.

Munuais- ja maksaliitto on mukana Tunnetko C:n? -kampanjassa A-klinikkasäätiön ja Suomen Lumme ry:n kanssa. Kampanjakiertue pysähtyy Kampin Narinkkatorille Maailman hepatiittipäivänä maanantaina 28.7. klo 10–18. Kiertue jakaa tietoa C-hepatiitista ja sen tartuntatavoista. Kampanjaa tukee Abbvie Oy.

Narinkkatorilla voi tavata järjestöjen edustajia ja varoitusajalla voidaan järjestää mahdollisuus haastatella asiantuntijalääkäriä. Tapahtumasta saa hyviä kuvia ison keltaisen C:n ja jättipallojen kanssa.

www.c-hepatiitti.fi

Kansainvälinen sivu http://worldhepatitisday.org/

Sari Högström

050 5367 258, sari.hogstrom@musili.fi

Petri Inomaa

Viestintäpäällikkö

040 5240 679, petri.inomaa@musili.fi

Lue myös aikaisempi tiedote http://musili.fi/munuais-_ja_maksaliitto/ajankohtaista/c-hepatiitti_ei_nay_paalle.1926.news

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.