Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » A-Insinöörien virtuaalinen hankesuunnitteluprosessi vähentää lisä- ja muutostyötarvetta

A-Insinöörit Oy

Julkaistu: 03.04.2014 klo 13:23
Julkaisija: A-Insinöörit Oy

A-Insinöörit on kehittänyt projektien alkuvaiheeseen toimintatavan, jonka avulla hankkeen tavoitteet ja reunaehdot pystytään selvittämään tarkasti ja käyttäjätarpeet yhdenmukaistettua ennen varsinaista suunnitteluvaihetta. Tämä säästää huomattavasti hankkeen kustannuksia ja muutos- ja lisätöiden määrä vähenee.

”Kaiken lähtökohtana on, että selvitämme yhdessä asiakkaan kanssa heidän tavoitteensa ja toimintatapansa, esimerkiksi, että miten vastaanottotilassa toiminnot saadaan mahdollisimman sujuviksi, viihtyisiksi ja loppukäyttäjän tarpeet huomioiviksi. Virtualisoinnilla asiakas näkee paremmin oman toimintansa. Virtualisointia hyödyntämällä rakennuksen toiminnot suunnitellaan oikein ennen kuin viivaakaan on piirretty. Tämä säästää hankkeen aikana aikaa ja myös kustannuksia. Virtualisoinnin mahdollisuudet ovat huimat ja tämä tulee muuttamaan rakennusalan toimintatapoja merkittävästi”, kertoo A-Insinöörien toimitusjohtaja Jyrki Keinänen.

Virtualisointi pelastaa hankkeen monelta sudenkuopalta. Erityisesti julkisille hankkeille on ominaista laaja vuoropuhelu: Käyttäjillä on erilaisia näkemyksiä siitä, miten rakennuksen pitäisi palvella käyttäjiään. Lisäksi tiukka talous antaa omat haastavat reunaehtonsa hankkeen onnistumiselle. Virtuaalisia tarveselvitys- ja hankesuunnitelmaprosessin työkaluja käyttämällä tilan käyttäjien tekemät ratkaisut konkretisoituvat ja niiden vaikutukset koko hankkeeseen pystytään havainnollistamaan. ”Asiakas kuvaa mitä hän tarvitsee, A-Insinööri kertoo miten sen voi tehdä kustannustehokkaasti. Käytännössä tämä useimmiten tarkoittaa esimerkiksi sitä, että pienemmillä neliömäärillä päästään yhtä hyvään ja sujuvaan lopputulokseen. Kustannussäästöt tulevat paljolti myös näistä ratkaisuista”, jatkaa Keinänen.

Pelillistäminen on tulossa rakennushankkeiden hyödyksi
A-Insinööreillä on perinteisesti ollut vahva osaaminen suunnittelun visualisoinnissa. Pelimoottorien päälle tehtävät toiminnallisuudet luovat upeat mahdollisuudet pelillistävään suunnitteluun. Tällöin käyttöön otetaan pelimaailmasta tuttuja elementtejä.  ”Asiakkaillemme on tiukkoja tavoitteita hankkeiden suhteen, me pystymme pelillistämällä auttamaan asiakastamme saavuttamaan nämä tavoitteet. Meillä on osaaminen eri teknisien alustojen hyödyntämiseen. Tarveselvitysvaiheen ja hankesuunnittelun jälkeen päästään siis virtuaalisuutta hyväksi käyttäen pelaamaan peliä, josta hyötyy koko hanke ja siihen osallistuvat henkilöt”, kuvaa Keinänen tulevaisuutta.

A-Insinöörit esitteli virtuaalista kokemusmaailmaansa asiakastilaisuudessaan Espoon Leppävaarassa 1.4.2014.

Jyrki Keinänen, toimitusjohtaja, puh. 0207 911 701, jyrki.keinanen@ains.fi

A-Insinöörit yrityksenä

A-INSINÖÖRIT on voimakkaasti kasvanut rakennuttamisen, rakennesuunnittelun ja infrasuunnittelun konserni, joka toimii Suomessa valtakunnallisesti. Vuonna 2013 liikevaihto oli 40 miljoonaa euroa ja vuoden 2013 lopulla henkilöstömäärä oli lähes 450. A-INSINÖÖRIT-toiminnan perustana ovat asiakkaiden tarpeet ja jokaisen hankkeen tavoitteena on asiakkaan tyytyväisyys. A-INSINÖÖRIT haluaa olla taitava ja turvallinen kumppani ja samalla toimintatavoiltaan inhimillinen ja sitoutunut.

www.ains.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon