Etusivu » Tiedotteet » Ohjelmistoteollisuus » Trusteq: Suomalaiset hukkaavat työaikaa salasanoihin

Trusteq

Trusteq: Suomalaiset hukkaavat työaikaa salasanoihin

Julkaistu: 22.04.2014 klo 08:30
Julkaisija: Trusteq

Suomalaisen tietoturvayhtiön Trusteqin kyselytutkimuksen mukaan 44 prosentilla suomalaisista on liikaa salasanoja käytössään työpaikalla. Yli 80 prosenttia kyselyyn vastanneista kirjautuu erilaisiin järjestelmiin useita kertoja työpäivän aikana. Seitsemän prosenttia vastaajista kirjautuu järjestelmiin jopa yli 20 kertaa.

”Jos yrityksessä on 200 työntekijää, joista jokainen käyttää järjestelmiin kirjautumiseen 15 minuuttia työaikaa viikossa, se tarkoittaa yritystasolla yhteensä 50 tuntia viikossa. Tämä on reilusti enemmän kuin yhden henkilön viikkotyöaika”, Trusteqin kehitysjohtaja Jukka Lauhia sanoo.

”Ihmettelen, miten nykyisessä tiukassa taloustilanteessa yrityksillä on varaa haaskata rahaa ja ihmisten työaikaa näin yksinkertaisiin asioihin. Yhtenäistämällä kirjautumiskäytäntöjä työnteosta voitaisiin tehdä myös merkittävästi mielekkäämpää”, Lauhia jatkaa.

Lähes puolet vastaajista koki, että salasanoja on liikaa. Vastaajista yli 30 prosenttia arvioi, että pystyisi yhden salasanan avulla säästämään työaikaa 15-60 minuuttia viikossa.

Kun salasanoja on paljon, ne myös unohtuvat herkästi. Viisi prosenttia vastanneista myönsi unohtavansa salasanansa vähintään kerran viikossa, 13 prosenttia vähintään kerran kuukaudessa, 29 prosenttia muutaman kerran vuodessa ja 35 prosenttia vähintään kerran vuodessa.

“Lähes 30 prosenttia vastaajista kertoi käyttävänsä työssään ns. kaksivaiheista tunnistusta, mikä lisää entisestään järjestelmien kirjautumiseen käytettävää työaikaa ja tunnuksien määrä. Yhtä vahva suojaus voitaisiin toteuttaa helposti yhden salasanan avulla pilvipalveluna”, Lauhia sanoo.

Trusteq teetti kyselytutkimuksen keväällä työssäkäyvien suomalaisten salasanojen käytöstä. Kyselyyn vastasi 760 henkilöä, jotka käyttävät päivittäin työssään tietokonetta. Vastaajat edustivat laajasti eri toimialoja sosiaali- ja terveysalasta tietoliikenteeseen.

Lisätietoja: Pekka Inkinen, toimitusjohtaja, Trusteq, puh. 040 778 4261

Trusteq tarjoaa konsultointi- ja sovelluspalveluja sähköisen henkilöllisyyden ratkaisujen rakentamiseen. Yhtiön tarjonta kattaa yksityisyyden, tietojen suojauksen, käyttäjätietoturvan sekä pääsynhallinnan ratkaisut. Trusteq Connect -pilvipalvelu tarjoaa turvallisen ja vaivattoman pääsyn tärkeimpiin yrityssovelluksiin. Palvelulla on jo yli 100 000 käyttäjää maailmanlaajuisesti.

Trusteqin yksityisyyden ja riskienhallinnan palvelut kattavat suojattavan yritystiedon hallinnan sekä tuovat yrityksille ulkoisten ja sisäisten vaatimusten parhaat käytännöt. Trusteq tarjoaa myös hankejohto- ja projektipäällikköpalveluita sekä ainutlaatuista Trusteq Garant -sovellustukipalvelua käyttövaltuus- ja pääsynhallintajärjestelmien jatkuvaa kehitystä ja pilviratkaisujen toimitusta varten. www.trusteq.com