Etusivu » Tiedotteet » Ohjelmistoteollisuus » Suomalainen peliyhtiö G-cluster sai pääomasijoituksen ranskalaiselta SFR-teleoperaattorilta

G-cluster

Julkaistu: 01.02.2012 klo 09:59
Julkaisija: G-cluster

Suomalainen pelialan yritys G-cluster on saanut pääomasijoituksen Ranskan toiseksi suurimman teleoperaattorin SFR:n sijoitusrahastolta SFR Développement:lta, joka sijoittaa innovatiivisiin startup-yrityksiin. Sijoituksen turvin G-cluster vahvistaa tuotekehitystään ja laajentaa tuotteensa maailmanlaajuista myyntiä. Pääomasijoitus on kooltaan useita miljoonia euroja.

SFR on G-clusterin pitkäaikainen kumppani. Yhtiöt ovat yhdessä kaupallistaneet televisiolla ja kaukosäätimellä tai peliohjaimella käytettävän peli- ja videopalvelun Ranskassa. Palvelua on käyttänyt yli miljoona kotitaloutta ja se toimii television lisäksi PC- ja Mac-tietokoneilla.

Kyseessä on jo toinen pääomasijoitus G-clusteriin lyhyen ajan kuluessa. Viime vuoden lopulla suoritinvalmistaja Intelin sijoitusyhtiö Intel Capital teki pääomasijoituksen yhtiöön. Sijoitus oli osa Intel Capitalin sijoituskierrosta, jossa se sijoitti yhteensä 40 miljoonaa dollaria kymmeneen innovatiiviseen yritykseen. Yksittäisten sijoitusten tarkkoja arvoja ei tuolloin julkistettu.

G-cluster on Suomessa perustettu pelialan yritys. Yhtiö ei itse suunnittele pelejä, vaan kehittää verkko-operaattoreille tarkoitettua teknologia-alustaa, jolla pelejä voidaan jakaa verkkopalveluna televisioihin, älypuhelimiin ja muihin päätelaitteisiin. G-clusterin teknologian perusajatuksena on siirtää valtaosa pelien vaatimasta raskaasta tietojenkäsittelystä ja laskennasta keskitettyihin datakeskuksiin. Näin voidaan tarjota kehittyneitä ja graafisesti näyttäviä pelejä erittäin kustannustehokkaasti televisioihin ja muihin päätelaitteisiin, joiden oma tietojenkäsittelykapasiteetti on vaatimaton.

”SFR on ollut tärkein kumppanimme Euroopassa. Heidän pääomasijoituksensa on vahvin mahdollinen todiste siitä, että he luottavat meihin kumppanina ja ovat meihin tyytyväisiä asiakkaana”, G-clusterin toimitusjohtaja Erik Piehl sanoo.

“SFR on mielellään tukenut G-clusteria palvelun käynnistämisestä asti. Olemme varmoja, että pilviteknologiaan pohjautuvat ratkaisut vastaavat uusia kulutustottumuksia. Näiden ratkaisujen menestys todistaa operaattorien hallinnoimien verkkojen paremmuuden”, SFR Développement:n johtaja Pierre-Emmanuel Struyven sanoo.

Suomessa perustettu G-cluster kuuluu japanilaisessa omistuksessa olevaan G-cluster Global -emoyhtiöön. Pääosa tuotekehityksestä tehdään Suomessa.

Erik Piehl
G-cluster / Oy Gamecluster Ltd.
puhelin: 040 767 8964

G-cluster on suomalainen pilviteknologiaa kehittävä yhtiö, jonka omistaja on  japanilainen G-cluster Global Corporation -emoyhtiö. G-cluster kehittää pilvipohjaista jakeluteknologiaa, jolla esimerkiksi pelejä ja videota voidaan välittää kustannustehokkaana verkkopalveluna erilaisiin päätelaitteisiin. G-cluster myy teknologiaansa perustuvaa pelikanavaa, johon sisältyvät myös pelilisenssit. Lisätietoja: www.gcluster.com/eng/.

G-cluster on suomalainen pilviteknologiaa kehittävä yhtiö, jonka omistaja on japanilainen G-cluster Global Corporation -emoyhtiö. G-cluster kehittää pilvipohjaista jakeluteknologiaa, jolla esimerkiksi pelejä ja videota voidaan välittää kustannustehokkaana verkkopalveluna erilaisiin päätelaitteisiin. G-cluster myy teknologiaansa perustuvaa pelikanavaa, johon sisältyvät myös pelilisenssit. Lisätietoja: www.gcluster.com/eng/.