Etusivu » Tiedotteet » Ohjelmistoteollisuus » OVAKO IMATRA OY AB UUDISTI VALMISTUKSEN SUUNNITTELUJÄRJESTELMÄNSÄ SYNCRON TECHIN SYNCPLANNERILLA

Syncron Tech Oy

Julkaistu: 27.06.2014 klo 11:45
Julkaisija: Syncron Tech Oy

Niukkaseosteisia pyörö- ja neliötankoja vaativalle auto- ja konepajateollisuudelle valmistava Ovako Imatra Oy Ab on saanut Imatran-tehtaallaan valmiiksi mittavan järjestelmäuudistuksen. Viimeisenä otettiin käyttöön Syncron Techin SyncPlanneriin perustuva VASU- eli valmistuksen suunnittelujärjestelmä. Koko uudistuksen tuloksena Ovako Imatralla on käytössään laaja MES-ratkaisu (MES = Manufacturing Execution System). Myös toiminnanohjausjärjestelmä (ERP) uusittiin. VASU sijoittuu näiden kahden järjestelmän väliin.

– Halusimme modernisoida kaikki järjestelmät. Valmistuksen suunnittelujärjestelmä oli 1980-luvulta, joten se oli jo teknisesti vanhentunut, minkä vuoksi päivitysten tekeminen ja uusien ominaisuuksien ottaminen käyttöön oli vaikeaa, Ovako Imatran tietohallintopäällikkö Paavo Kaartinen sanoo.

Uusien järjestelmien avulla pyrittiin myös toiminnan kehittämiseen lähinnä kuormituksen hallinnan osalta. Valmistuksen suunnitteluun haluttiin joustavuutta ja käyttäjäystävällisyyttä sekä suunnitelmien rakentamiseen automatisointia.

VASUa käyttävät tuotannonsuunnittelu, yrityksen myyntiosasto sekä vuorotyönjohtajat. Kaikkiaan käyttäjiä on parisenkymmentä. Uusi järjestelmä otettiin käyttöön vanhan rinnalla, ja käyttöönotto sujui hyvin. Käyttäjät ovat kiitelleet käyttöliittymän toimivuutta ja helppokäyttöisyyttä sekä suunnittelun joustavuutta.

– Paremman suunnittelun avulla saamme materiaalihävikkiä pienennettyä, mikä on erittäin tärkeää. Tuotantoa saadaan tehostettua, vaihtoaikoja vähennettyä, ja kun tuotanto sujuu jouhevasti ilman katkoja, työn tuottavuus tuotantolinjoilla nousee. Nämä kaikki vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen, kun asiakkaat saavat juuri tilaamansa kaltaista terästä sovitussa aikataulussa, Kaartinen kertoo.

Toimittajavalinta päätyi Syncron Techiin. Aikaisemmat kokemukset siitä olivat hyviä. Kaartinen arvostaa erityisesti Syncron Techin projektihenkilöstön tuotantoprosessiosaamista.

– Olemme tehneet yhteistyötä Ovako Imatran kanssa kymmenen vuotta, ja tuona aikana olemme oppineet tuntemaan asiakkaamme tarpeet. Olemme iloisia, että he valitsivat meidät ja SyncPlanner-tuotteemme, Syncron Techin toimitusjohtaja Jussi Kontola sanoo.

Jussi Kontola                                       Paavo Kaartinen(30.6.saakka)

Toimitusjohtaja                                     Tietohallintopäällikkö

Syncron Tech                                        Ovako Imatra Oy Ab

jussi.kontola@syncrontech.com              paavo.kaartinen@ovako.com

puh. 040 736 7152                                puh. 040 559 0024

Syncron Tech Oy on vuonna 1992 perustettu, tuotannon hallinnan tietojärjestelmäratkaisujen toimittaja. Pääasiakaskunta on kansainvälisesti toimivat prosessi- ja valmistavan teollisuuden suuret ja keskisuuret yritykset/konsernit sekä energia-alueen toimijat. www.syncrontech.com.