Etusivu » Tiedotteet » Ohjelmistoteollisuus » MARS – tulevaisuuden viljelyrobottijärjestelmä esillä Hannoverin teollisuusmessuilla

Intopalo Oy

Julkaistu: 27.04.2016 klo 13:25
Julkaisija: Intopalo Oy

Maailman suurimpiin traktoreiden ja maatalouskoneiden valmistajiin kuuluva AGCO on kehittänyt tamperelaisen asiantuntijayritys Intopalon avulla Mobile Agricultural Robot Swarms (MARS) -konseptin, joka mahdollistaa tulevaisuudessa jopa yksittäisen jyvän tarkkuudella tapahtuvan viljelytuotannon hallinnan. AGCO esittelee tutkimusprojektissa kehitettyä robottijärjestelmäänsä Hannoverissa 25.-29. huhtikuuta.

Viljelyprosesseja voidaan tehostaa merkittävästi laitteiston automaatioastetta ja autonomisuutta nostamalla. Nyt Hannoverin messuilla esiteltävä robottikylvöön tarkoitettu Fendt-tuotemerkkiin kuuluva MARS-järjestelmä sisältää hajautettua älykkyyttä, jota ohjataan yksinkertaisella mobiilikäyttöliittymällä ja pilvipohjaisella taustajärjestelmällä. Tulevaisuuden viljelijä voi tablettinsa ruudulta suunnitella, monitoroida ja hallita laivuetta, joka koostuu noin metrin korkuisista viljelyroboteista sekä vilja- ja energiavarastona toimivasta emoaluksesta.

”Lähdimme miettimään, miltä maatalouden laitteet ja järjestelmät voisivat näyttää tulevaisuudessa. Minkälaisen roolin miehittämättömät laitteet saavat? Entä voisiko robottikylvöä ohjata yksittäisen jyvän tarkkuudella?” kertoo projektipäällikkö ja robotiikkainsinööri Thiemo Buchner Fendt:n Research & Advanced Engineering -yksiköstä.

Intopalo ja tuotekehityskumppani AGCO tekevät tiivistä yhteistyötä työkoneiden ja tuotantolinjojen ohjausjärjestelmien ja käyttöliittymien suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi he rakentavat tulevaisuuden älykkäitä maatalousjärjestelmiä, sekä tuotekehitystä, myyntiä ja koulutusta tukevia järjestelmiä, kuten esimerkiksi simulaattoreita.

”MARS-projekti on erinomainen esimerkki Intopalon tavasta työskennellä. Asiakas saa meiltä tuekseen vahvaa ohjelmisto-, teknologia- ja järjestelmäosaamista täydentämään omaa toimialaosaamistaan. Kokosimme projektitiimiin käyttöliittymä-, pilvi-, big data-, navigointi- ja algoritmiosaamista”, lisää tutkimusjohtaja Tom Hannelius Intopalosta.

”Arvostamme Intopalon teknologiaosaamista ja IoT-järjestelmäkokemusta. Heidän eteenpäin suuntautuva ajattelutapansa sekä uusimpien ja tehokkaimpien teknologioiden käyttö ovat mahdollistaneet projektin onnistumisen”, Buchner sanoo.

”On erittäin palkitsevaa olla tekemässä täysin uudentyyppistä ja mahdollisesti toimialan markkinoita ravisuttavaa tuotetta asiakkaamme kanssa, joka katsoo vahvasti tulevaisuuteen”, Hannelius jatkaa.

Yhteystiedot:

Juha Latvala, toimitusjohtaja, Intopalo, puhelin +358 40 807 3939

Intopalo on vaativien kansainvälisten teollisen internetin tuotekehityshankkeiden toteuttaja. Suunnittelutalo sijaitsee Tampereella ja siellä työskentelee yli 30 tietoturvallisten ohjelmistoratkaisujen ammattilaista. Henkilöstön osaaminen perustuu 15:n vuoden kokemukseen ohjelmistoratkaisujen kehittäjänä. Intopalon projektien perustana ovat tuotekehityssolut, jotka mukautuvat asiakkaan tarpeiden mukaan. Lue lisää Intopalosta osoitteesta http://intopalo.com.

AGCO Corporation on maailman suurimpia traktoreiden ja maatalouskoneiden valmistajia. Innovatiivisen teollisuusyrityksen Euroopan pääkonttori sijaitsee Marktoberdorfissa Saksassa. Yritys on osa AGCO-konsernia, jonka tunnettuja tuotemerkkejä ovat esimerkiksi Challenger®, Fendt®, GSI®, Massey Ferguson® sekä Valtra®. http://www.agcocorp.com/

Fendt® on Agcon kansainvälinen tuotemerkki.Fendt ei ole pelkkä nimi: se on vakaumus. Fendt-traktoreilla ja -sadonkorjuukoneilla maanviljelijät ja urakoitsijat saavuttavat tavoitteensa nopeammin ja tuottavammin. Fendtin historia alkaa vuodesta 1930, jolloin kehitettiin kuuden hevosvoiman Dieselross-pientraktori. Vielä tänäkin päivänä Fendt asettaa vertailuarvot maataloustekniikan alalle. http://www.fendt.com.