Etusivu » Tiedotteet » Ohjelmistoteollisuus » Epicorin mukaan ERP-ratkaisun merkitystä asiakaskokemuksen syntymisessä ei arvosteta tarpeeksi

Epicor Software Finland Oy

Julkaistu: 03.09.2013 klo 08:00
Julkaisija: Epicor Software Finland Oy

Epicorin teettämän tutkimuksen mukaan vain yhdeksän prosenttia johtavista yrityksistä ymmärtää, miten suuri vaikutus asiakaslähtöisellä yrityskulttuurilla ja siihen linkittyvillä prosesseilla on.

Ohjelmistoratkaisujen tarjoaja Epicor Software Corporation julkisti IDC Manufacturing Insights -tutkimuksen tulokset. Asiakaslähtöinen strategia on olennaisen tärkeä asia johtaville teollisen valmistuksen alan yrityksille. Toimivat ERP-ratkaisut mahdollistavat omalta osaltaan sen, että valmistajat voivat kehittää asiakassuhteitaan, olipa sitten kyseessä aloitteleva tai jo ennestään asiakaslähtöistä yrityskulttuuria ymmärtävä taho.

IDC Manufacturing Insights tutki yli 460:ta eri alan yritystä ympäri maailman ja tuloksena syntyi modernin toiminnanohjausjärjestelmän mahdollisuuksia arvioiva white paper*.
– Tutkimuksesta paljastui, ettei useimmilla teollisilla valmistajilla ole ymmärrystä sille, miten asiakaslähtöinen strategia voidaan juurruttaa organisaatioon. Kilpailukyvyn takaamiseksi asian tulisi olla kunnossa, erityisesti kypsillä markkinoilla, joissa asiakassuhteet ja palvelun taso ovat nykyään ratkaisevan tärkeitä erottuvuustekijöitä. Neuvomme yrityksiä arvioimaan omia järjestelmiään ja prosessejaan parantaakseen asiakaslähtöisen strategian toteutumista, kommentoi IDC:n Euroopan, Lähi-Idän ja Afrikan toimintojen johtaja Pierfrancesco Manenti.

Hänen mukaansa monet yritykset määrittelevät hyvän asiakaskokemuksen tuotteiden tai toimintojen kautta, asiakaspalvelutason laadun sijaan.
– Asiakassuhteen kestoiseen palvelukokemukseen sisältyy kyky toimittaa täydellinen tilaus: oikea määrä, laatu, paikka ja aika. Tärkeää on myös jälkimarkkinoiden palvelut, jotka tukevat alkuperäistä tuotetta. Loistavat asiakaskokemukset siivittävät luonnollisesti asiakaslojaalisuutta sekä pitkäkestoista suhdetta tavarantoimittajien ja ostajien välillä.

Tutkimustuloksista selviää myös, että teolliset valmistajat voivat parantaa asiakassuhteitaan investoimalla moderniin ja täysin integroituun ERP-järjestelmään. Tehokas ERP-järjestelmä voi vähentää merkittävästi yritysten toimintakuluja ja parantaa niiden kannattavuutta.
– Tämä tutkimus antaa tukea sille, että toiminnanohjausjärjestelmällä on kriittisen tärkeä rooli asiakaskokemuksen synnyttämisessä. Menestyksekkäiden teollisten valmistajien ja heidän ERP-ymmärryksensä ­välillä on selvä linkki. Johtavat yritykset osaavat hyödyntää sitä strategisena työkaluna sekä kääntää huomion sisältä ulospäin: paremman hinnan ja saatavuuden sijaan ne keskittyvät palvelun tasoon, luotettavuuteen ja asiakassuhteeseen. He valitsevat ERP-ratkaisun, jonka avulla asiakassuhdetta voi helposti ja joustavasti kehittää. Jatkuvia isoja investointeja ei tarvita tarpeiden muuttuessa ja liiketoiminnan kasvaessa, sanoo John Hiraoka, Epicorin varatoimitusjohtaja ja markkinoinnista vastaava johtaja.

Epicorin mukaan seuraavan kolmen vuoden aikana teollisten valmistajien täytyy priorisoida toimintojaan asiakassuhteen kehittymisen mukana. Alempien kustannusten ja lisätoiminnallisuuksien kautta kilpaileminen ei ole pidemmällä aikavälillä toimivaa.
– Modernien yritysten on yhdistettävä teknologia ja prosessit asiakaslähtöiseen kulttuuriin kaikilla toiminnan tasoilla. Näin varmistetaan kilpailukykyinen asema markkinoilla. Avoin ja joustava ERP-ratkaisu on olennaisen tärkeä työkalu, jonka avulla asiakassuhdetta voi kehittää ja liiketoimintaa kasvattaa nyt ja jatkossa, Hiraoka sanoo.

Avainluvut tutkimuksesta:

• 100–1000 työntekijän yrityksissä yli 90 prosenttia vastaajista sanoi, että heillä käytössä olevalla ERP-ratkaisulla on rajoitettu, pieni tai olematon vaikutus hyvään asiakaskokemukseen. Yli 5000 työntekijän yrityksissä asia on päinvastoin.
  • Parempi integraatio viittaa asiakaskokemuksen kehittymiseen suurissa yrityksissä, joissa on enemmän yksittäisiä ERP-järjestelmiä. Lähes 75 % suurista (5000 työntekijää tai yli) valmistavan alan yrityksistä kertoi, että ERP on tärkeä alusta hyvän asiakaskokemuksen välittämiseen, koska se yhdistää asiakaspalvelu- ja tukitoiminnot.
  • Pienten ja keskisuurten yritysten joukossa vallalla on lukuisia kotikutoisia järjestelmiä (lähes 40 % valmistajista, joilla 100-1000 työntekijää) tai ei lainkaan ERP-ratkaisua. Ajantasaista informaatiota ei ole, koska tietoa tallennetaan moniin erillisiin tietokantoihin. Asiakastyytyväisyyteen on vaikea vaikuttaa.

Teolliset valmistajat eivät ymmärrä ERP-järjestelmän roolia asiakaskokemuksessa:

• Vain 9 % johtavista yrityksistä ovat täysin ymmärtäneet asiakaslähtöisen kulttuurin luomisen ja prosessien tärkeyden asiakassuhteissa.
  • Vastaajista vain kolmasosa kertoi jatkuvien suhteiden olevan riippuvaisia siitä, miten hyvin tuotteisiin kohdistuvat odotukset täyttyvät. Vain 6,5 % yrityksistä piti tavarantoimittajien kanssa menestyäkseen tärkeänä kykyään toimittaa tuote.
  • Myyjinä painopiste on vähemmän kuluissa, enemmän hyvän tuotteen toimittamisessa ja palvelun tarjoamisessa asiakkaille. Vastaajat työskentelevät täyttääkseen tuote/palveluvaatimukset (60 %) ja uskovat, että asiakkaat ostavat jatkossakin heiltä tuotteita ja palveluja, jos he toimittavat ja tukevat niitä hyvin (29,8 %).

*Get customers inspired: How modern ERP can support greater customer experience

Lataa tutkimus kokonaisuudessaan täältä.

Lataa yksinkertaistettu kaavio tutkimuksesta täältä.

Epicor lyhyesti
Epicor Software Corporation on kansainvälisesti toimiva, johtava toiminnanohjausjärjestelmien toimittaja valmistus-, jakelu-, vähittäismyynti- ja palvelualoille. Yli 40 vuoden kokemuksellaan Epicor toimittaa innovatiivisia ohjelmistoratkaisuja toiminnanohjaukseen (ERP), asiakkuudenhallintaan (CRM), toimitusketjun hallintaan (SCM), vähittäismyyntiin (POS), sekä henkilöstöhallintaan (HCM) 20 000:lle asiakkaalle yli 150:een maahan. Epicor tarjoaa kattavan palveluvalikoiman samasta lähteestä asiakkailleen paikallisesti, alueellisesti ja/tai kansainvälisesti. Yrityksen innovatiivinen historia, alan asiantuntemus ja pyrkimys erinomaiseen laatuun kannustavat asiakkaita kestävän kilpailukyvyn luomiseen. Kaliforniassa pääkonttoriaan pitävällä yhtiöllä on toimipisteitä ja tytäryhtiöitä ympäri maailman.
www.epicor.com/finland

Lisätietoja antaa:
Riikka Saarinen, markkinointipäällikkö
rsaarinen@epicor.com

Seuraa Epicoria Twitterissä: @Epicor@EpicorUK@EpicorEMEA@EpicorAU@Epicor_Retail@Epicor_DIST ja Facebookissa.

Epicor ja Epicor-logo ovat Epicor Software Corporationin tavaramerkkejä, jotka on rekisteröity Yhdysvalloissa ja muissa valtioissa. Kaikki muut merkit ovat kunkin omistajan omaisuutta.