Turkulainen Tribeflame on ollut mukana tablettipelimarkkinoilla jo ennen kuin yhtäkään laitetta oli myyty. Alan pioneeriyritys tarjoaa pelaajille värikkäitä ja yksinkertaisia pelejä, ja on Tekesin rahoituksella päässyt parantamaan omaa pelimoottoria mutkattomamman moninpelaamisen suuntaan.
2000-luvulla Tribeflamen perustajat näkivät kosketusnäyttöjen potentiaalin ja ymmärsivät kasvavien näyttöjen tuomat mahdollisuudet mobiilipelaamisen puolella.
”Kosketusnäytölliset laitteet olivat nousseet hyvin suosituiksi kännyköiden kautta. Ruudut kasvoivat käyttäjämäärän ja suosion myötä, ja huomasimme, että kosketusnäytöt olivat omiaan nimenomaan peleille. Niinpä perustimme Tribeflamen, jossa loimme pelejä laitteille, joita alettiin kutsua tableteiksi”, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Torulf Jernström.
Tribeflame on yksi ensimmäisistä yrityksistä, joka on kehittänyt pelejä iPadille. Heidän debyyttinsä, Keltis Oracle, julkaistiin Applen App Storessa sovelluskaupan avajaispäivänä. Jernström kertoo Tribeflamen valinneen olemassa olevaan lautapeliin perustuvan pelin ensimmäiseksi tuotteekseen, jotta yritys pääsisi mahdollisimman nopeasti mukaan tuoreille markkinoille.
”Helpoin tapa päästä heti mukaan oli tehdä tablettiversio pelistä, joka tiedettiin jo toimivaksi kokonaisuudeksi. Keltis Oracle -pelin jälkeen olemme tehneet monipuolisesti erilaisia pelejä ja oppineet matkan varrella paljon.”
Tribeflame sai tuottaa yli kymmenen pelijulkaisua ennen ensimmäistä suurta hittiään, Benji Bananasta. Yksinkertaisuuteen luottava, mutta visuaalisesti rikas peli on pitkällisen kehitystyön lopputulos.
”Benji Bananas on selkeä hitti verrattuna muihin tekemiimme peleihin – sen suosio on oikeastaan yhtä suurta kuin kaikkien muiden peliemme lataukset yhteensä. Teimme Benjin soft launchin keväällä 2012, jonka jälkeen jatkoimme mittauksia ja tuotekehitystä yli puolen vuoden ajan. Kehitystyöhön panostaminen toi tuloksia: ensimmäisessä versiossa 0,5 % käyttäjistä sanoi pelaavansa peliä enemmän kuin 100 pelikertaa ennen lopettamista, kun taas loppupään versioissa sama luku kasvoi 20 %. Tämä osoittaa, kuinka huikean tärkeää on kehittää peliä viimeiseen saakka”, Jernström kuvailee.
Tekesin Skene-peliohjelmaan Tribeflame lähti mukaan kehittääkseen moninpelaaja-arkkitehtuuria. Tekesin rahoitusta tarvittiin muun muassa pelimoottoriin.
”Skenessä kehitämme pelimoottoria, joka mahdollistaa pelaajien välisten siirtojen vaihdon. Tarkoituksenamme on luoda skaalautuva moninpeliarkkitehtuuri, jota voidaan käyttää asynkroniseen sarjaliikkeeseen pohjautuvissa mobiilimoninpeleissä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kun teen liikkeen pelissä, vuoron siirtymisestä lähtee ilmoitus serverillemme. Sieltä tieto lähtee taas toisen pelaajan puhelimeen tai tablettiin push-ilmoituksena”.
Rahoituksen lisäksi Tribeflame on hyötynyt Skenen tarjoamasta verkostosta.
”Suora rahallinen apu on ollut meille todella tärkeää, mutta Skenen tapahtumat ovat olleet myös hyödyllisiä. Teemme tällä hetkellä yhteistyötä toisen turkulaislähtöisen yrityksen TicBitsin kanssa, jonka löysimme juuri Skenen kautta”, Jernström kertoo.
Torulf Jernström
Toimitusjohtaja
Tribeflame
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Tiedottaja Kaj Nordgren, Tekes
puh. 050 5577 714, kaj.nordgren (at) tekes.fi
Tekes on yritysten, yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten haastavien tutkimus- ja kehitysprojektien ja innovaatiotoiminnan rahoittaja ja aktivoija. Tekes palvelee suomalaisen elinkeinoelämän ja tutkimuksen uudistumista. www.tekes.fi
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1