Pelejä kehitetään entistä enemmän palveluiksi, mikä merkitsee uusia haasteita pelialan liiketoimintamalleille sekä pelien suunnittelulle ja markkinoinnille. Tätä selvitettiin Tampereen yliopiston Game Research Labin toteuttamasta tutkimushankkeesta.
Maksutta pelattavat eli free-to-play-pelit (F2P) ovat parhaillaan merkittävä ilmiö peliteollisuudessa, samalla kun maksullisten pelien vähittäismyynti on laskussa. Esimerkiksi App Storen sadasta suosituimmasta pelistä suurin osa on jo F2P-pelejä. Käytännössä free-to-play tarkoittaa sitä, että peliä voi pelata ilmaiseksi, mutta erilaiset kannustimet saavat pelaajan investoimaan peliin rahaa.
Tampereen yliopiston Game Research Lab tekee tutkimusta viihdepelien alueella niin digi- kuin lautapelipuolella. Vuosina 2013–2015 toteutetussa monitieteellisessä Free2Play-tutkimusprojektissa analysoitiin F2P-pelien ja rahapelien kuluttajakäyttäytymistä sekä palvelusuunnittelua muun muassa pelaajakokemusten kantilta. Yksi tutkimustavoitteista oli selvittää, mitä mahdollisuuksia ja erityispiirteitä on F2P-pelien suunnittelussa ja pelaamisessa niin käyttäjien kuin yhteiskunnan näkökulmasta. Viihdepelien lisäksi tarkastelussa olivat rahapelien muodonmuutos ja rahankäyttö peleissä.
”Pelikulttuuri on muuttunut. Aikaisemmin suuren kynnyksen takana ollut verkkomaksaminen on tullut osaksi arkea. Samalla käyttäjien kriteerit onnistuneelle pelikokemukselle ovat nousseet. F2P:n taitava soveltaminen vaatii erilaista tuotekehitystä ja osaamista kuin klassinen pelisuunnittelu”, sanoo Free2Play-tutkimushanketta johtanut professori Frans Mäyrä Tampereen yliopistosta.
Free2Play-hankkeen pyrkimyksenä on, että tulokset olisivat hyödynnettävissä parempien ja vastuullisempien pelituotteiden kehittämisessä.
”Tutkimuksestamme löytyy kuvauksia eri pelaajatyyppien motivaatioista sekä millaisia pelityyppien ansioita ja ongelmia olemme havainneet”, Mäyrä kertoo.
Esimerkiksi kuluttajakäyttäytymistutkimuksessa havaittiin, että pelistä nauttiminen ei aina ole tae lisäostoille.
”Mikäli pelaaja nauttii valmiiksi ilmaistuotteesta, hän ei välttämättä koe tarpeelliseksi ostaa siihen lisäsisältöä. Peliteollisuuden haasteena on luoda hauska ilmainen pelikokemus, joka kuitenkin kannustaa rahankäyttöön”, projektipäällikkö Janne Paavilainen Tampereen yliopistosta pohtii.
Free2Play-tutkimusprojektia rahoitti Tekes peliohjelma Skenen kautta. Myös Raha-automaattiyhdistys sekä pelitalot Grand Cru, Housemarque, Remedy, Moido Games ja Supercell olivat mukana tutkimushankkeessa.
”Yritykset olivat keskeisessä roolissa. Meillä oli keskusteluyhteys yrityksiin ohjausryhmissä ja saimme heidän kauttaan myös kontaktit asiakaskyselyjen toteuttamiseen. Mukana olleet pelifirmat ovat saaneet uutta tieteellistä tietoa pelaamisesta ja kuluttajakäyttäytymisestä. Hanke oli ainutkertainen kansainväliselläkin mittapuulla”, Paavilainen sanoo.
”Tutkimuksen avulla voimme tarjota parempaa tietoa pelimaailmasta myös pelien säätelyyn ja peleistä valistamiseen. Tarjoamme tuloksia, joissa luonnehditaan, miten rahapelipalvelujen kohdalla tehdään hyvä pelipalvelu vastuullisesti ja turvallisesti. Myös raha- ja onnenpelit sekä arvonnat ovat merkittävä osa pelikulttuuria. On kiinnostavaa tarkastella, miten pelit, joita on perinteisesti säännelty hyvin tarkkaan, kohtaavat muuttuneen maailman”, Mäyrä lisää.
Frans Mäyrä
[email protected]
Janne Paavilainen
[email protected]
Kuva: Supercell
Teksti: SST Viestintä
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Viestintäpäällikkö Kaj Nordgren, Tekes
puh. 050 5577 714, [email protected]
Tekes on yritysten, yliopistojen, korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten haastavien tutkimus- ja kehitysprojektien ja innovaatiotoiminnan rahoittaja ja aktivoija. Tekes palvelee suomalaisen elinkeinoelämän ja tutkimuksen uudistumista. www.tekes.fi
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1