Etusivu » Tiedotteet » Ohjelmistoteollisuus » Ajankohtaista Uudeltamaalta: Kellontarkkaa logistiikkaa suomalaissoftalla

Tekes tiedottaa

Ajankohtaista Uudeltamaalta: Kellontarkkaa logistiikkaa suomalaissoftalla

Julkaistu: 22.12.2015 klo 08:00
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Turhien varastoneliöiden ja ylimääräisten hyllymetrien sijaan tavaraa tarjolle tismalleen oikea määrä ja oikeaan aikaan. Siinä ripeästi kansainvälistyvän RELEX Solutionsin menestysresepti, joka vetää puoleensa myös pääomasijoittajia.

Suomeen kaivataan vahvasti kasvavia ja kansainvälistyviä yrityksiä. Yhdeksi esimerkiksi kelpaa toimitusketjujen tehostamiseen keskittynyt RELEX Solutions, joka on kasvanut tasaista tahtia vuodesta 2006 lähtien, ja myös tulevaisuus näyttää valoisalta.

Kysyntäennusteisiin, varastojen optimointiin ja tilausten automatisointiin erikoistuneella helsinkiläisyrityksellä on asiakaskuntaa kotimaan lisäksi jo 17 eri maassa. Liikevaihto nousi vuonna 2014 lähelle 9 miljoonaa euroa ja henkilöstöä konsernissa on jo 160. Väestä noin kolmasosa työskentelee ulkomailla.

Deloitte Technology Fast 50 Finland -listalla yhtiö on ollut viitenä peräkkäisenä vuotena.

Vt. talousjohtaja Johan Haatajan mukaan kasvu jatkuu myös tulevina vuosina, sillä kilpailun kiristyessä kauppa ja logistiikka-ala kamppailevat jatkuvien tehostusvaateiden keskellä. Oman lisänsä tuo räjähdysmäisesti kasvava verkkokauppa.

”Jo RELEXiä perustettaessa havaittiin, että eurooppalainen vähittäiskauppa oli jäljessä teknologian kehityksestä. Varsinkin parempien ennusteiden ja optimoidun täydennystilaamisen säästöpotentiaali on edelleen valtava, sillä toimitusketjuissa liikkuu päivittäin miljardien eurojen arvosta tuotteita”, talousjohtaja toteaa.

Vaikka konkreettinen päätuote on ohjelmisto, yhtiö ei halua profiloitua pelkäksi softataloksi.

”Olemme ennemminkin tulevaisuuden toimitusketjujen kokonaisvaltainen osaaja ja ratkaisutoimittaja, jolla on taustallaan vahva tutkimuspohja”, Haataja tiivistää.

Iso asiakas avasi uusia ovia

Kasvun ja kansainvälistymisen alkuaskeleet yhtiö otti Skandinaviassa. Ensimmäinen ulkomaan toimisto perustettiin Tukholmaan. Nyt toimipisteitä on Pohjoismaiden lisäksi mm. Saksassa, Iso-Britanniassa ja Etelä-Afrikassa. Yhdysvalloissa asemapaikaksi valikoitui hiljattain Atlanta, ja odotukset sikäläisiltä markkinoilta ovat korkealla.

Uutena selkänojana on pääomasijoittaja Summit Partners, jolta RELEX sai tänä vuonna 20 miljoonan euron rahoituksen.

”Emme aktiivisesti etsineet sijoittajaa, sillä toiminta on ollut koko ajan kannattavaa ja olemme kasvaneet tulorahoituksella. Yksi sijoituspartneri sai meidät lopulta vakuuttumaan, että heidän verkostoista, osaamisesta ja lisäpääomasta on apua tähdättäessä globaaliksi toimijaksi”, Haataja lisää.

Kasvufokusta myös Horisontista

Kasvutarinaan kuuluu osana myös Tekes, josta aloitteleva yritys sai talousjohtajan mukaan elintärkeää apua tuotekehitykseen ja tuotteen kaupallistamiseen.

”Vuonna 2011 saimme nuorten innovatiivisten yritysten –rahoitusta (NIY), joka toi lisäresursseja etenkin myynnin ja markkinoinnin kehittämiseen sekä tuotteen kaupallistamiseen. Aloimme samaan aikaan laajentua Ruotsin lisäksi muihin Pohjoismaihin ja NIY auttoi nopeuttamaan tuota kehitystä”, Haataja muistelee.

Horisontti 2020 -ohjelmassa RELEX pääsi pk-yrityksille suunnatun rahoituksen ykkösvaiheeseen kiinni. Markkinatutkimukseen ja asiakkaiden tarpeiden kartoittamiseen keskittynyt ykkösvaihe päättyi viime kesänä.

”Horisontti auttoi priorisoimaan omia tuotekehitysalueitamme ja uusia kohdemaita. Esimerkiksi USA:n toimisto avattiin juuri tänä syksynä”, Haataja kertoo.

Horisonttia miettiville pk-yrityksille hänellä on selkeä neuvo, joka kannattaa huomioida heti alkumetreillä. Perinteisiin Tekes-projekteihin verrattuna Horisontti-projektit ovat hallinnollisesti raskaampia ja edellyttävät selkeää resursointia sekä hakemus- että raportointivaiheessa.

”Näillä näkymin tulemme hakemaan Horisontti-ohjelmasta myös pk-instrumentin kakkosvaiheen rahoitusta.”

Johan Haataja, vt. talousjohtaja
RELEX Solutions
johan.haataja@relexsoutions.com

Teksti: Recommended / Timo Sormunen